Synergy Protocol - Synergy Protocol

Synergy Protocol - Synergy Protocol

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: Demo

Sjak : Synergy Protocol is de volgende talentvolle Nederlandse female fronted progressieve metal band, die het verdient om wat nader aan onze lezers voorgesteld te worden. De huidige line-up is pas sinds augustus van 2013 compleet en bestaat uit founding member en bassist Wim Smits, de twee gitaristen Maarten Heeringa en Mark Roelofs, drummer Patrick van Mourik en last but certainly not least zangeres Laura Guldemond. Zoals de naam waarschijnlijk al doet vermoeden zijn de songs van Synergy Protocol behoorlijk lang en complex en dat kan betekenen dat de drie nummers op deze gelijknamige demo (tesamen toch goed voor zo’n ruim een-en-twintig minuten speelduur) je niet meteen bij de strot vatten, maar wat meer luisterbeurten nodig hebben om de ware schoonheid van het materiaal naar voren te laten komen.

Ik zou je aanraden om die tijdsinvestering zeker te doen, want dit bandje heeft zeker potentie. Al op het eerste nummer genaamd ‘Flight From Terra’ komen de sterke punten van Synergy Protocol overduidelijk naar voren: de soms tegendraadse ritmes, de fraaie riff-structuren, de bij tijd en wijlen catchy melodieen, het muzikale vakmanschap, de intrigerende composisties en arrangementen en de prima vocalen. De twee volgende songs, zijnde ‘Puppet On A String’ en ‘Final Chaos’ bevestigen de eerste indruk die ‘Flight From Terra’ achterlaat alleen maar en doen je verlangen naar meer materiaal van dit talentvolle gezelschap. (Female fronted) progressieve metal liefhebbers moeten deze demo zeker aanschaffen, want ik ben er van overtuigd dat je net als ik onder de indruk zult zijn van het zeer gevarieerde materiaal en de kundige uitvoering hiervan. Synergy Protocol, een band om in de gaten te houden, zoveel is wel duidelijk.