Sinister - The Post-Apocalyptic Servant

Sinister - The Post-Apocalyptic Servant

Label : Massacre | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Als we het over Sinister hebben dan is constantheid wel het kernwoord. Ondanks de bezettingswisselingen de laatste tien jaar, kunnen we wel concluderen dat de huidige bezetting die sinds 2011 bestaat standvastig is. In deze bezetting is ‘The Post-Apocalyptic Servant’ het tweede album na ’The Carnage Ending’ uit 2012. De constantheid vinden we ook terug in de tijdspanne tussen de releases van Sinister. Sinds ‘Afterburner’ uit 2006 krijgen we elke twee jaar een nieuw album op ons afgevuurd. De kwaliteit die op die albums gepresenteerd wordt, is ook van een gelijkwaardig niveau. Voor velen, waaronder ikzelf, geldt nog steeds dat de eerste drie albums de absolute klassiekers van Sinister zijn. Alles wat daarna uitgebracht is, heeft wel een constante hoge kwaliteit.

Dat geldt ook voor dit nieuwe album. Wederom opgenomen in de Duitse Soundlodge Studio onder leiding van Jorg Uken (over constantheid gesproken) klinkt ‘The Post-Apocalyptic Servant’ weer monsterlijk. Over de productie valt dan ook niets te klagen. Omdat dit het tweede album is in de huidige bezetting is het wel interessant om te horen hoe de band zich ontwikkeld heeft. Wat meteen duidelijk wordt, is dat de songs nog steeds als Sinister zijn te omschrijven. Dat is opvallend omdat het leeuwendeel van de hand van gitarist Bas Brussaard komt. Zijn schrijfstijl sluit naadloos aan op het oudere werk van Sinister. Misschien dat ook een band als Suffocation van invloed is op zijn composities. Wat in ieder geval opvalt, is dat Sinister vooral extremer klinkt. Dat is geheel toe te schrijven aan drummer Toep Duin. Deze geweldenaar geeft Sinister de mogelijkheid om net een versnelling hoger te spelen waardoor de songs nog bruter worden en af en toe zelfs een thrash karakter krijgen zonder de death metal roots te verloochenen. Ik wil ook de solo’s er nog even uitlichten. Die zijn ook erg geslaagd te noemen en doen bij vlagen denken aan het oude werk van Death en Massacre. In zijn totaliteit is ‘The Post-Apocalyptic Servant’ weer een enorm geslaagd death metal album van Nederlandse bodem geworden. Wat mij betreft mag Sinister zo nog wel een tijdje doorgaan.

Overigens verschijnt er naast de reguliere versie van het album nog een gelimiteerde digipack versie uitgebracht waarop je een clip vindt en drie bonustracks in de vorm van covers van ‘Fall From Grace’ van Morbid Angel, ‘Deadly Inner Sense’ van Paradise Lost en ‘Unstoppable Force’ van Agent Steel.