None - Blackstar

None - Blackstar

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder

Marz : Nou, laten we het eens hebben over sponsoring. Juist, sponsoring. Als je als band door een bepaald merk gesponsord wordt, dan betekent dat dat de mensen die voor dat merk werken en de beslissingen maken in je geloven en bereid zijn om in je te investeren omdat je goed bezig bent, toch? Dus betekent dat dat je in een geweldige band moet spelen om gesponsord te worden? Nee, dat hoeft helaas niet.

Bewijs hiervan is de Poolse nu-metal band None. Hun nieuwe album is genaamd "Blackstar”. Tien nummers. Gaaf hoesje. CD-rom functionaliteit. En een boekje en interactieve cd-rom gevuld met merknamen. Dit moet wel te gek zijn. Maar wanneer ik naar het album begin te luisteren is de eerste vraag die me te binnen schiet waarom deze Polen in hemelsnaam gesponsord worden? Het is duidelijk dat ze veel geld hebben (of een enorm rijke papa die bereid was om geld aan ze uit te geven). Dat blijkt wel door de professionele productie en de eerdergenoemde gave hoes en cd-rom. Maar muzikaal gezien is het niks om over naar huis te schrijven.

Op de cd-rom zien we een video van None waar ze openen voor waarschijnlijk Soulfly of er zijn wat gekken naar het verkeerde concert gegaan met Soulfly spandoeken of Soulfly opende voor None. Hoe je het ook wendt of keert, None klinkt nog steeds als een mix tussen Soulfly en nu-metal pioniers Korn. Ken je nog die wazige 'scats' die Korn's Jonathan Davis zo goed beheerste op hun debuutalbum en "Life Is Peachy”? Zanger Fajfer (nee hij is niet heel moe) van None probeert het ook. Stop maar Fajfer. Leuk geprobeerd. Oud nieuws. Van zijn grappige accent moest ik giechelen. Ghihi.

None's muziek is precies gelijk aan Soulfly's 'dropped-D' twee snaren geluidje. Erg gemakkelijk voor de gitaristen zodat ze meer tijd kunnen besteden aan het draaien van hun dreadlocks of het boos kijken tijdens het spelen. Als het er maar goed uit ziet. Jump up jump up or get down. Of loop gewoon even naar bar twee. Niets nieuw dus onder de Poolse zon. Been there, done that. En nu weer aan het werk.