Lacuna Coil - Broken Crown Halo

Lacuna Coil - Broken Crown Halo

Label : Century Media | Archiveer onder gothic metal

Vera : Lacuna Coil is een gevestigde naam; we hoeven hen niet meer voor te stellen. Vorig album ’Dark Adrenaline’ kwam uit in januari 2012 en twee jaar later heeft de Italiaanse band alle levenservaringen van de voorbije periode gekanaliseerd in elf nieuwe composities. Bassist/keyboardspeler Marco Coti-Zelati had daar alle tijd voor, want hij schreef de instrumentale basis tijdens de herstelperiode van een wonde aan zijn arm. Beide vocalisten Cristina Scabbia en Andrea Ferro bogen zich over de teksten en zanglijnen. De band nam ditmaal op in thuisstad Milaan, waar ze in de studio van PFM muzikant Mauro Pagani de charme van vintage apparatuur ontdekten onder leiding van producer Jay Baumgardner. Mix en mastering werden wel in de Verenigde Staten gedaan, want ten slotte is dat nog steeds de grootste afzetmarkt voor de succesrijke Italianen.

Het album zou meer organisch klinken, maar naast het knap aanwenden van iets meer synthesizers en toetsen, vooral in de laatste songs, valt dit amper op voor een leek. Het vertrouwde geluid van Lacuna Coil bestaat nog steeds uit dynamische harde riffs, sterke zanglijnen en een geslaagde balans tussen harder en zachter materiaal. Moderne toetsen en een ferme kreet openen het vlotte ‘Nothing Stands In Our Way’, een veelbetekenende uitspraak die illustreert dat de band klaar is voor het volgende hoofdstuk. Stevige songs waarin de welbekende riffs voor het metalen element zorgen zijn ‘Zombies’, ‘Die & Rise’ en het wild raggende ‘Infection’. Gevoelig komt de band uit de bus in ‘Hostage To The Light’, I Burn In You’ en het begin van ‘I Forgive (But I Won’t Forget Your Name)’ waar men binnenkort een videoclip voor vrijgeeft. Onze favorieten zijn het laag en duister gezongen ‘Victims’ waarbij opvalt hoezeer Andrea’s zang beïnvloed is door Nick Holmes van Paradise Lost. Een invloed die trouwens in ‘I Burn In You’ ook aanwezig is. Een volgende favoriet is het weemoedige ‘One Cold Day’ dat op aangrijpende wijze het album afsluit. Dit is dan ook opgedragen aan ex-gitarist Claudio Leo die ongeveer een jaar geleden de strijd tegen kanker verloor. De keyboardpartijen in het voorgaande ‘In The End I Feel Alive’ verdienen eveneens een speciale vermelding. Er is dus weer voldoende nieuws te ontdekken op dit zevende studioalbum, dat naast de zwaarder beladen thema’s ook geïnspireerd is door aloude Italiaanse horrorfilms en oorlogsdocumentaires. Dit is een modern klinkend album dat wederom een breed publiek zal aanspreken! Drummer Cristiano “Criz” Mozzati en gitarist Cristiano “Pizza” Miglione zijn nog wel te horen op het album, maar verlieten inmiddels de band om meer bij hun familie te kunnen zijn.