Via Mistica - Testamentum (In Hora Mortis Nostre)

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder

Yvette : Via Mistica is een Poolse gothic doom band, niets meer en niet minder. Deze genre aanduiding beschrijft de hele band, hele trage doom met zeer hoge vrouwelijke vocalen. 'Testamentum (In Hora Mortis Nostre)' is het eerste echte album van de band na twee demo's.

Persoonlijk moet ik toegeven dat Via Mistica allemaal net iets te traag is voor mij. Het zou fijne achtergrondmuziek zijn maar voor de rest maakt het absoluut geen indruk. De band doet dingen die al miljoenen keren eerder gedaan zijn. Het klinkt goed, dat moet ik zeker toegeven, maar de liedjes hebben absoluut geen authentieke sfeer of eigen identiteit. In de biografie wordt een naam genoemd ter indicatie, Theatre of Tragedy, en dat is nou precies wat het is: een Theartre of Tragedy ripp-off! "Theatre off Tragedy-fans won't be dissapointed”, vertelt de bio ons ook nog, Ja dat kan ik me voorstellen. Als je van dit genre houdt, is Via Mistica zeker interessant maar dat is nogal logisch als ze het concept van een goede en populaire band overnemen. Natuurlijk kunnen mensen geinspireerd raken door een andere band maar dit is net iets te veel.

Het enige wat Via Mistica bijzonder maakt is de cello. Zangeres Kaska beheerst het ding goed en haar melodielijnen zijn subtiel in de nummers gemixt. Ook het nummer "Blaze” kan me nog een beetje bevredigen omdat het iets meer up-tempo is dan de rest van de plaat. Al met al raak ik niet echt opgewonden van Via Mistica. Ik weet zeker dat er mensen zullen zijn die hier wel van houden dus herken je hierin jouw muziek smaak dan zul je waarschijnlijk wel wat plezierige uurtjes kunnen beleven aan deze band. Succes.