Mercury Tide - Why?

Mercury Tide - Why?

Label : Century Media | Archiveer onder

Sander : Ach ja, wat zal ik zeggen? Het recept is bekend: men neme n muzikant van een band met niet al te vol schema, die eens wat anders wil. Hij zoekt een aantal al dan niet bekende muzikanten bij elkaar. Ze duiken in de studio en maken een plaat. Deze wordt heftig gepromoot door de bands van de prominente muzikanten te noemen, via een stickertje op het hoesje. Om vervolgens blindelings gekocht te worden door fans van die bands, die thuisgekomen heftig teleurgesteld zijn, omdat de plaat toch wel behoorlijk anders is dan ze verwacht hadden. Zo verkoopt de band twee keer zoveel platen dan een nieuwe band zonder prominente namen en even zoveel kwaliteit. Maar ja zo is het leven.

Zo ook 'Why?' van Mercury Tide. De band rond Angel Dust zanger Dirk Thurisch, die bijgestaan wordt door zijn neef Dennis Riehle op toetsen, Anders Iwers op bas (Tiamat) en Stefan Gemballa op drums (Flowing Tears). Ik verwachte een duistere metalplaat te horen, maar ik werd toch enigszins teleurgesteld. De CD wil nergens echt van de grond komen en blijft een beetje in de middenmoot hangen. De plaat lijkt bij elkaar gejat te zijn. Bij de meeste nummers vraag je je toch af: 'Waar heb ik dat eerder gehoord?' Zoals 'Set Me Free' dat veel op Evergrey lijkt, maar de het gevoel mist van de stem van Englund. De zang is dan ook een van de zwakkere punten. Thurisch stem ontbeert de diepgang in de stem om de clichematige composities op een hoger plan te brengen. Zo zijn de meeste nummers het net niet en kunnen ze de concurrentie met het grote aantal kwaliteits releases niet aan.

'Why' is naar mijn idee een middelmatige cd, die desondanks de bovengenoemde doelgroep toch wel weer zal weten te bereiken.