Gloryful - Ocean Blade

Gloryful - Ocean Blade

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Duitse Gloryful leverde een jaar geleden met ‘The Warrior’s Code’ een prima debuut af. De ongeremde up-tempo old-school heavy/power metal in het straatje Judas Priest, Iron Maiden, Manowar, Accept en consoorten met clichematige teksten wist zeker indruk te maken en het album draait nog regelmatig rondjes in mijn speler. Ook de band’s sterke live performance maakte duidelijk dat we met een enthousiaste band met een missie te maken hadden, en dat we zeker meer van ze gingen horen.

Nog maar elf maanden na de release van het debuut komt Gloryful met de opvolger, ‘Ocean Blade’. Hoewel de basisformule nog altijd hetzelfde is, laat ‘Ocean Blade’ een “serieuzere” kant van de band horen. Het woord “progressief” gebruik ik niet graag, maar de band is zeker gecontroleerder te werk gegaan. Kwamen we op het debuut voornamelijk high-speed heavy metal tegen, lijkt men zich op ‘Ocean Blade’ over het algemeen vaker in te houden. Begrijp me echter niet verkeerd, want aan snelheid heeft de plaat zeker geen tekort en we krijgen constant pakkende power metal riffs voor de kiezen en worden de nekspieren regelmatig aan het werk gezet. Alleen zijn de composities iets complexer, bevatten meer afwisseling en zijn de melodieuze, sterk aan Maiden-refererende gitaarriedeltjes een grotere rol gaan spelen. Hoewel de plaat in eerste instantie al pakkend is, heeft deze dankzij diens afwisselende karakter wel meerdere luisterbeurten nodig om beter tot zijn recht te komen. Dit in tegenstelling tot het debuut waarbij je bij het eerste draaibeurt al “onverstoord” het verstand op nul kon zetten en tekeer kon gaan.

De productie heeft ook dit keer in handen van grootheid Dan Swano gelegen, die er wederom voor heeft gezorgd dat de nummers goed tot hun recht komen en dat er geen details onopgemerkt blijven. Op songwriting en technisch niveau laat Gloryful absoluut vooruitgang zien, en ‘Ocean Blade’ absoluut een sterk album. Puur wat het gevoel betreft neig ik toch eerder naar de ongeremde, jeugdige enthousiasme van het debuut. Maar dat is, uiteraard, een persoonlijke kwestie. Feit is wel dat fans van het debuut en van ouderwetse, maar tegelijkertijd hedendaags-klinkende heavy en power metal ook deze ‘Ocean Blade’ zullen waarderen.