Cochise  - 118

Cochise - 118

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder alternative / pop

Vera : ‘118’ is het derde album van de Poolse rock/grunge band Cochise, maar de eerste die wereldwijd wordt uitgebracht en aldus een gooi naar internationale faam doet. De vierkoppige band heeft Pawel Malaszynski als zanger en dat blijkt een bekend Pools acteur te zijn. De man heeft echter ook een prima stem, waarbij zijn acteertalent hem hoogstwaarschijnlijk helpt om zich emotioneel in te leven in divers songmateriaal. De grunge boom heeft hem mede gevormd, vandaar dat hij in de ballad ‘Part Of Me’ een beetje aan Eddie Vedder (Pearl Jam) doet denken, maar anderzijds kent hij ook zijn klassiekers want als buitenbeentje sluit men af met het rillingverwekkend duistere ‘Little Witch’ dat refereert naar The Doors en Type O’Negative. Cochise offreert ons echter vooral stevige rock met dynamische harde riffs, knap gitaarsolowerk en een adequate zanger. Videoclips zijn gemaakt voor ‘Destroy The Angels’ en ‘Part Of Me’, handig om een idee te krijgen van het bandgeluid.

De albumtitel ‘118’ vraagt nadere uitleg. Pawel meldt dat hij op zijn vele reizen als acteur dikwijls toevallig in kamer 118 in hotels beland. Dat weten we dan ook weer. Het album valt samen met het tienjarige bestaan van de band en hoewel men best geëvolueerd is, kan men de typische Cochise sound nog steeds herkennen in alle songs. Deze songs vormen een aangenaam muzikaal palet waarbij de ‘song’ centraal staat. Het zware gitaargeluid (vooral in ‘White Garden’ en het dreigend gezongen ‘Bleed’) bevalt ons wel. In het met piano gelardeerde en gevoelig gezongen ‘Before You Sleep (For Jeremy)’ bewijst Pawel nogmaals dat hij met zijn stem alle kanten op kan (al is het koor op het einde wat melig) en vooral afsluiter ‘Little Witch’ schittert door begeestering. Wanneer je, net zoals ondergetekende, nog enige voeling hebt met de grunge periode en ietwat lijzige zang, maar ook instrumentaal dynamisme, dan is ‘118’ zeker een album waar je van zult genieten. Tijd voor internationale erkenning!