Farmakon - A Warm Glimpse

Farmakon - A Warm Glimpse

Label : Earache | Archiveer onder

Peter B. : 'An eccentric melodic death metal album that defies normal convention. "A Warm Glimpse” is a diverse, multifaceted recording, ideal for those cynics who think they've heard it all.' - Dit is een quote van enkele zinnen op de achterkant van de promo van Farmakon, die debuteren met het album "A Warm Glimpse”. Nu beschouw ik mezelf niet als een cynisch persoon, maar als iemand met een breede muzieksmaak en dus is mijn nieuwsgierigheid zeker gewekt door het lezen van dit soort uitspraken!

Farmakon is een jonge uit vier leden bestaande band uit, naar ik aan mag nemen bij het bekijken van de namen, Finland. Jong, want deze band is pas enkele jaren actief. Sinds 2001 om precies te zijn. Jong, want het ziet ernaaruit dat de leden nog behoorlijk jong zijn. Jong, want de band en de muziek stralen behoorlijk wat onbevangenheid uit.

Laten we het eens gaan hebben over Farmakon's muziek. Deze kan zeker worden geplaatst in het melodieuze death metal genre, maar er is wat meer aan de hand. Het moet gezegd dat deze band zwaar is beinvloed door Opeth. De vergelijking met Opeth is er eigenlijk op het hele album wel en ik durf zelfs te zeggen in elk nummer. Als eerste klinkt zanger Marko precies als Mike van Opeth. Dan bedoel ik de zware grunts, want Marko's normale vokalen zijn totaal anders en als je het mij vraagt, veel minder sterk. Marko probeert zoveel mogelijk te varieren met zijn stem. Hij doet dit goed, behalve in de escapades in nummers als "Same” en de laatste momenten van "Flavoured Numerology” waar hij zelfs belachelijk klinkt. Het is niet vreemd dat hij aangeeft te zijn beinvloed door Mike Patton, maar ik denk dat deze stijl absoluut niet past in de atmosfeer van deze muziek. Toch kun je ook wat goede vokale experimenten vinden in het nummer "Loosely Of Amoebas”. Een zeer thrashy nummer met een vreemd middenstuk. De muzikale experimenten in dit nummer doen je even Opeth vergeten en dat is een goede zaak want deze band heeft ook nog een eigen gezicht.

Andere vette nummers op dit debuut album zijn "Pearl Of My Suffering” en "Wallgarden”. De band gebruikt zeer originele riffs en strukturen in "Flowgrasp”, een nummer wat ook nog enkele onstrakheden bevat later in het nummer. De cleane stukken in het begin van "Stretching Into Me” geven me kippevel. Farmakon levert hier een zeer indrukwekkend debuut af. Tijdens het luisteren naar deze muziek ben ik vaak geneigd om de score hoger te laten uitvallen, maar hiervoor klinkt de band te vaak teveel naar Opeth. Ook al heeft de band een eigen gezicht, ze laten het niet altijd zien. "A Warm Glimpse” is een zeer goed geproduceerd album en bevat negen nummers met een totale speeltijd van 47 minuten.