Sabaton - Heroes

Sabaton - Heroes

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Sabaton flikt het weer. Ondanks dat de band drie van de vijf leden verloor aan Civil War staat men er weer met een nieuw album, weer keurig op tijd. De vraag is natuurlijk of het vertrek van zoveel leden van invloed is geweest op het geluid en de kwaliteit van de muziek. Het eenduidige antwoord daarop is: Nee.

De hymnen over oorlog, heldendaden, lijden, dapperheid, vechtlust en veldslagen klinken op en top Sabaton, geen andere band had dit album kunnen maken. De eenvoudige power metal wordt doormiddel van stevig doorrammende ritmes en weer die aanstekelijke melodielijnen geserveerd. En het zijn die melodielijnen die toch weer het sterkste punt van de plaat zijn. Op elk album weten ze me weer te verbazen met de bijzonder onderhoudende refreinen. Maar op deze schijf zijn ook de coupletten van een hogere kwaliteit en onderhoudender dan we gewend zijn. Verder is het zo dat de lead gitaar meer aandacht krijgt en de solo’s weer wat doordachter zijn. Het zal nooit een prog metal band worden, maar de songs kennen toch wat meer diepgang en complexiteit dan in het verleden. Op vocaal gebied is er weinig veranderd, alleen wordt er op dit album meer gebruik gemaakt van koor/samenzang en dat bevalt me wel. Niet alles is lekker en goed uiteraard. Zo is ‘The Ballad Of Bull’ echt veel te kazig en is ‘Hearts Of Iron’ een song die weinig indruk maakt. Het is zeker niet hun beste album, maar na ‘The Art Of War’ en ‘Coat Of Arms’ is dit een goede derde.

Luistertips: het dramatische, zware ‘Inmate 4859’, ‘To Hell And Back’ en ‘Resist And Bite’ (Maiden!) met prachtige coupletten. Ze zijn er dus nog steeds, onze Zweedse krijgers en als ik hoor hoe energiek ze op dit album klinken zullen ze nog lang aan het front te vinden zijn. Ten Strijde!