Rising Anger - Mindfinder

Rising Anger - Mindfinder

Label : Bastardized Recordings | Archiveer onder metalcore

Tim : Deze vijf jonge Duitse muzikanten maken sinds 2009 moderne melodische metalcore. Ze zijn begonnen met een EP en shows geven, nu is het tijd voor hun eerste volledige album. Het is net een tikje harder dan Parkway Drive of Comeback Kid. Het heeft er wel heel veel van weg met de meezingers, de voornamelijk melodische stukken, de schreeuwende zang en de herkenbare afstelling van de gitaren. Ondanks het herkenbare totaalplaatje komt het niet saai of als een kopie over. Ze hebben er echt wel hun een eigen DNA in weten te stoppen.

Om te beginnen is ‘Momentariness’ is een lekker energiek punk nummer. Ik zie de zanger al driftig over het podium heen en weer rennen. Naast de punk zitten er ook dansbare two step stukken in, goede melodielijnen, intens geschreeuw en een verwoestende break. Een dynamisch nummer waarin de jongens zich van hun beste kant laten zien. Vind je dit goed, luister dan ook ‘Like Vultures’, mijn persoonlijke favoriet is ‘False Chords’. Dit is een zwaar nummer, iets trager dan de rest van het album, met een goede dubbele bas en een stevige break. Wel jammer van de fade out op het einde. Normaal ben ik niet te porren voor melodische zang maar in ‘Dreamcatcher’ stoort het mij totaal niet. Het nummer begint lekker zwaar en daarna gaat het over naar een melodie met een meezinger erin om vervolgens weer te versnellen naar het einde.

Voor een band die nog niet zo lang bezig is vind ik het niveau zeer hoog, alles wat ze doen klopt. Er zit geen nummer bij waarvan ik denk, hier moet je nog wat aan sleutelen. Het is alleen een sub genre binnen de metalcore die ik persoonlijk wat te melodieus vind. De beperkte breaks en tempowisselingen maken het net iets te voorspelbaar. Maar goed een hoop mensen houden hier nu juist wel van, die willen niet te veel onverwachte en rara ritmes om hun oren krijgen. Hierom geef ik ze een extra punt omdat ik er wel in geloof dat dit een publiekslieveling kan worden!