Dimmu Borgir - Death Cult Armageddon

Dimmu Borgir - Death Cult Armageddon

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Peter B. : Wat kan er nu een betere promotie voor je nieuwe album zijn dan het uitdelen van gratis snoepjes met kleine pentagrammen erop? Jawel dames en heren, Nuclear Blast is gestart met het promotionele circus om Dimmu Borgir's binnenkort uitkomende album "Death Cult Armageddon te promoten. Alles wordt uit de kast getrokken om er zeker van te zijn dat iedereen weet dat dit de cd is die je te pakken moet krijgen vanaf acht September. Omdat Dimmu Borgir zichzelf in de top van de black metalscene heeft geplaatst met hun geweldige album "Puritanical Euphoric Misanthropia is het moeilijk om je voor te stellen dat ze nog verder kunnen gaan en zo zijn de verwachtingen dan ook erg hoog. Geen zorgen. De line-up is alweer enkele jaren stabiel en ze hebben alle tijd gehad om er iets speciaals van te maken. Dat hebben ze dan ook gedaan. Ze hebben zelfs gebruik gemaakt van een bijna vijftig (!) koppen tellend orkest uit Praag voor de meeste nummers.

Eigenlijk is Dimmu Borgir geslaagd in het doen van drie dingen. Een: vasthouden aan de koers die ze hebben ingezet met hun vorige album. Twee: ze zijn niet vergeten waar ze vandaan komen en hebben elementen uit hun verleden opnieuw gebruikt. Drie: ze hebben nieuwe elementen gebruikt, zoals het orkest om het allemaal nog echter te maken. Dit, te samen met de uitstekende capaciteiten van de muzikanten in Dimmu Borgir resulteerd in Nicholas die uit zijn dak gaat op een nummer als bijvoorbeeld "For The World To Dictate Our Death, Shagrath die weer op de industriele toer gaat op "Blood Hunger Doctrine, een onheilspellend langzamer nummer. Noorse teksten in "Vredesbyrd en "Allehelgens Dod I Helveds Rike. Simen die weer met zijn geweldige zuivere stem de backing vocals doet en natuurlijk het uiterst strakke spel van gitaristen Galder en Silenoz. Het orkest is echt indrukwekkend, zeker in het nummer "Progenies Of The Great Apocalypse an je weet gewoon dat dit echter klinkt dan als er 'simpele' synths gebruikt worden.

Dimmu Borgir heeft "Death Cult Armageddon opgenomen in de Zweedse Fredman Studios met Frederik Nordstm. Het album klinkt geweldig en de balans tussen de 'normale' Dimmu Borgir instrumenten en het Philharmonisch Orkest Praag is nagenoeg perfect. Het is nooit teveel en klopt gewoon. Echt, ik kan geen zwak moment vinden op "Death Cult Armageddon maar ik moet bij mijn 90 uit 100 punten blijven want misschien wordt hun volgende album wel wr beter, wie weet?