Alvenrad - Habitat

Alvenrad - Habitat

Label : Trollmusic | Archiveer onder different metal

Wilco : Alvenrad is een relatief nieuwe Nederlandse band die uit de wouden van de Veluwe gekropen is. Met ‘Habitat’ presenteren ze hier hun debuut album. U raadt natuurlijk al welke kant het muzikaal opgaat: Nederlandstalige Pagan/Folk/Black. Hier mee hoopt men ongetwijfeld mee te liften op het succes met woudgenoten Heidevolk en Myrkvar.

Toch is dit geen kopie van bovengenoemde bands. Op vocaal gebied is er aanzienlijk meer afwisseling en de stijl is ook veel meer versnipperd. An sich leuk, veel variatie is altijd leuk, maar op dit album zorgt het er voor dat het soms toch echt te onsamenhangend is en het mij niet duidelijk is wat de band nou wil. Ik vraag me steeds af wat voor sfeer men neer wil zetten. Bij vergelijkbare bands loop je ook tegen veel verschillende stijlen aan, maar de sfeer en het algemene beeld is meestal wel aanwezig of anders is er een stemming is altijd overheerst. Dat is op ‘Habitat’ niet het geval. Dat komt zoals gezegd door de stijlen die men door elkaar gebruikt, zo horen we (soms) matige heldere vocalen, black, samenzang, grunts en vrouwenzang. De muziek past zich hier steeds op aan waar door het soms wel lijkt of je naar drie verschillende bands luistert. Echter, ze voegen ook een speels gebruik van keyboard toe (orgeltjes, piano) en dat geeft het geheel weer een opgewekte en toegankelijke sound. Ik moet soms echt aan de betere Nederlandstalige muziek van vroeger van bijvoorbeeld een Boudewijn de Groot denken. Het geluid is eenvoudig maar goed. De negen nummers nemen je onder andere mee op een reis door het verleden van de Veluwe en ik moet zeggen dat er momenten zijn dat ik me er wel ik kan verliezen. Sterkste songs zijn ‘Woudakoestiek’ (prachtige titel), ‘1911’ en ‘O Patrones’. De eerste twee hebben de beste melodielijnen en de derde heeft de fijnste gitaar klanken. En ‘Foreest In Tweelicht’ is het bruutste, biedt het meeste ‘metal geluid’ en is in feite ook het sterkste nummer.

Het is nog geen concurrentie van bovengenoemde bands of andere bekende namen, daarvoor is het nog net te eenvoudig en te onsamenhangend. Ook de vocalen behoeven verbetering, maar ik denk wel degelijk dat er veel meer in zit dan wat ze hier laten horen.