Voidhanger - Working Class Misanthropy

Voidhanger - Working Class Misanthropy

Label : Pagan Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : De Poolse geweldenaren van Voidhanger leverden met ‘Wrathprayers’ een sterk debuut af in 2011. De extreme thrash van de heren met een death metal randje en een knipoog naar hardcore klonk heerlijk opgefokt en alhoewel de plaat soms iets te monotoon klonk naar mijn mening, wist men een blijvende indruk achter te laten.

Op de tweede langspeler, ‘Working Class Misanthropy: Of Rapture And Disgust’ gaat men net zo extreem te werk, maar heeft de zaken ook net iets anders aangepakt. Zo zijn vooral old-school punky black metal met vette crust invloeden een grotere rol gaan spelen, waardoor het allemaal net iets opgefokter en net iets agressiever klinkt dan voorheen. Om een idee te krijgen van wat je ongeveer kan verwachten moet je denken aan een combinatie van de latere Behemoth en Belphegor, met een flinke lading Darkthrone. Origineel? Nee! Vernieuwend? Helemaal niet! Sommige stukken komen gewoon regelrecht van Nocturno Culto en Fenriz, zoals de openingsriff van het titelnummer die bijna een een-op-een kopie van ‘In The Shadow Of The Horns’ is. Het gitaargeluid en de riffopbouw van de meer thrashy stukken doen mij ook vooral denken aan Legion Of The Damned.

Maar is het allemaal storend? Absoluut niet. Integendeel zelfs. Dit is gewoon één allesverwoestende brok pure haat en agressie, uitgevoerd met volle passie en overtuiging. In slechts een half uur raast en dondert Voidhanger door acht nummers en zet de nekspieren flink aan het werk. Hoewel het gros van de nummers erg up-tempo zijn bevatten deze de nodige variatie en houden je constant bij de les. Dankzij de heldere, krachtige productie komen de nummers goed tot hun recht en geeft het geheel een recht-in-het-gezicht gevoel. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die de huidige aanpak minder zullen waarderen, maar voor mij is deze ‘Working Class Misanthropy’ in alle opzichten een vooruitgang ten opzichte van het debuut. Een aanrader voor fans van bovengenoemde bands en soortgelijke mensenhaters.