Misery Index - Retaliate

Misery Index - Retaliate

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Dennis : Gedurende hun allereerste Europese optreden op het Fuck The Commerce VI festival van dit jaar liet Misery Index zich al van zijn beste kant zien door een ultravette energieke show neer te zetten. De band speelde materiaal van de "Overthrow EP, maar kon het ook niet laten al nieuw materiaal te laten horen. Jason Netherton en consorten kwamen praktisch net uit de studio en werden voor deze ene show op FTC overgevlogen, welk later ook nog n van de hoogtepunten van het festival bleek te zijn. De acte presence van Misery Index was de eerste mogelijkheid voor de Europese fans om "de nieuwe band van die ex-Dying Fetus leden te bekijken, en nu, drie maanden later, wordt hun debuut CD bij Nuclear Blast uitgebracht. En om eerlijk te zeggen verbaasd het mij niks dat Misery Index door een gerenommeerd metal label als Nuclear Blast getekend is, want Misery Index is pure klasse!

Het eerste levensteken van Misery Index werd getoond middels de al eerder genomede EP "Overthrow, waarop de band vier eigen composities liet horen en n cover van Terrorizer, Deze EP werd in eerste instantie door de band in september 2001 in eigen beheer uitgebracht. Het Nederlandse Fadeless Records bracht de EP vervolgens in 2002 in Europa uit met als extra'tje enkele live opnames. "Overthrow wist mij in zeer positieve zin te verassen, maar deze EP was slechts een voorbode van wat nog zou gaan komen, blijkt nu. Misery Index bracht ondertussen nog twee split CDs met Commit Suicide (2002) en Structure Of Lies (2003) uit alvorens de studio in te duiken voor "Retaliate. Gezien het uitstekende muzikale vakmanschap van Jason Netherton, de toewijding en niet te vergeten de historie van alle bandleden was het dan ook niet anders te verwachten dat Misery Index opgepikt zou gaan worden door een groter label. Ik denk dan ook dat Misery Index veel anbiedingen heeft gehad van platenlabels die wel geld roken bij het horen van "ex-Dying Fetus leden. Anyway, Nuclear Blast heeft hoge verwachtingen van Misery Index en brengt deze release op 15 september in Europa op de markt.

"Retaliate werd in een iets veranderde line-up opgenomen dan "Overthrow. Jason Netherton (bass/zang) verwierf Matt Byers (ex-Severed Head) voor de positie achter de drumkit en Sparky Voyles (ex-Dying Fetus, M.O.D. en Fear of God) op de zes snaren, en samen namen zij wat mij betreft het (waarschijnlijk) beste deathgrind album van het jaar op. De tien tracks op "Retaliate werden samen met Jean-Francois Dagenais van Kataklysm in de Wild Studio in Quebec, Canada opgenomen, en voorzien van een fantastisch geluid. De nummers knallen daadwerkelijk met spetterend uit de speakers. De muziek wordt aangedreven door de opzwepende drums van Matt Byers (die ook in de leer is/was by Kevin Talley en Derek Roddy), die ontzettend strak en snel klinken. Het vette drumgeluid doet de rest. Helaas heb ik geen teksten bij deze promo, maar als ik de bio moet geloven spuwt de heer Netherton, zoals het hoort bij het grindcore genre, wederom zijn gal over de hypocriete en ziekelijke maatschappij waarin wij leven. Overtuigend worstelt hij zich dan ook woest brullend door zijn zelfgeschreven teksten.

Waar Misery Index mee zal moeten leren leven is altijd de vergelijking zal worden getrokken met Dying Fetus, voornamelijk door het Dying Fetus verleden van de bandleden. Ook zijn er veel paralellen te vinden in de muziek van beide bands, wat op zich niet zo verwonderlijk is, aangezien Jason veel voor Dying Fetus schreef (met name teksten). Beide bands mixen death metal met grind en een vleugje hardcore. Deze mix zorgde met name op "Destroy the Opposition uit 2001 voor een verfrissende wind in het genre. Zowel "Retaliate alsook "Stop At Nothing (Dying Fetus' actuele CD) liggen kwa stijl niet zo heel veel van elkaar, maar toch vind ik "Retaliate de betere schijf van de twee. Beide albums hebben wel niet zo'n impact als "Destroy, maar met "Retaliate veegt Misery Index de vloer aan met alle sceptici. Jason Netherton en Sparky kunnen het ook zonder John Gallegher (Dying Fetus), zoniet beter. Houd je van bands als Dying Fetus, Terrorizer, Lock Up of misschien gewoon Misery Index, dan is "Retaliate vast wel iets voor jou!