Ballistic - Ballistic

Ballistic - Ballistic

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Ralph : Nieuwe band, oud gedienden. Zo kunnen we het Amerikaanse Ballistic rustig omschrijven. Zanger/gitarist Tom Gattis, had zijn eerste highschool band Deuce samen met niemand minder dan Marty Friedman. De eerste band waarmee Gattis vervolgens naam maakte was Tension, midden jaren tachtig Ook bassist Tim O'Conner begon zijn carrire bij datzelfde Tension. Drummer Rikard Stjernquist mocht in 1986 op de drumkruk van het legendarische Jag Panzer plaats nemen, een plek die hij tegenwoordig nog steeds heeft. De jongste van het stel is gitarist Peter Petev, geen rijk verleden maar als muzikant niet minder indrukwekkend, zo blijkt.

Oude mannen, ouderwetse metal? Die vraag kan ik in het geval van Ballistic met een volmondig ja, beantwoorden. Traditionele heavy/thrash metal, in het straatje van Iron Maiden, Judas Priest en eerder genoemde bands Tension en Jag Panzer, voor de thrashy invloeden moet je denken aan bands als Forbidden en Heathen. Nummers als "Corpse Stacked High, "Call Me Evil en "Silent Killer hadden eind jaren tachtig geen gek figuur geslagen en Ballistic waarschijnlijk binnen no time tot grote hoogte gestuwd, ware het niet dat we inmiddels in 2003 leven en de kansen op groot succes waarschijnlijk niet zo groot zijn. De band zelf zal het een rotzorg zijn, getuige de bio waarin de heren duidelijk maken dat ze vooral muziek maken die ze zelf graag willen maken, en dat eventueel succes alleen maar mooi meegenomen is. Persoonlijk gun ik Ballistic dat succes wel, al was het alleen maar om het feit dat we hier te maken hebben met het neusje van de zalm, waar het om powerthrash (nieuwe term?) gaat. Heerlijke krakers "Threshold Of Pain en "Gone Ballistic zitten in mijn kop geramd en het smaken naar meer. Enig succes zou dan in ieder geval betekenen dat we wellicht nog live kunnen genieten van Ballistic, speciaal voor iedereen (waaronder ikzelf) die de band op het Bang Your Head Festival 2003 niet aan het werk heeft kunnen zien.

Het debuut van Ballistic is indrukwekkend en voor fans van de al eerder aangehaalde bands is aanschaf dan ook verplicht.