Sally - C-earth

Sally - C-earth

Label : Rise Above Records | Archiveer onder

Selim : Doom. Er waren tijden dat deze term namen als Cathedral, Sleep en St. Vitus naar boven bracht. En alhoewel er door de jaren heen steeds vaker gekozen word voor termen als Stoner Rock, wat ik persoonlijk een betere term voor bands als Kyuss en Fu Manchu vind, zijn er toch nog bands die deze stijl hoog in het vaandel hebben staan. Sally is als je het mij vraagt zo'n band. Met een zanger die me continu aan Lee Dorian doer denken en een gitaar geluid dat naast dat van Sleep's 'Jerusalem' ligt ga je je meteen afvragen hoe het label van deze band, Rise above van Lee Dorian zelf nota bene, het in z'n hoofd haalt om deze plaat te marketen als Stoner!

Maar ach genoeg gezevert, laten we maar eens naar het plaatje zelf gaan kijken. Om kort te gaan is dit een ideale cd voor de dagen dat je lijdt aan moordneigingen. Geweldig! Nou ben ik iemand die nog al veel aan dit soort neigingen lijdt maar volgens mijn therapeut moest ik geen uitdagingen en tegenslagen uit te de weg gaan. Het plaatje klinkt, mits hard gedraaid, als een voorhamer die ongeveer een uur lang met een gemiddelde snelheid van 40 bpm het zelfde stukje van je knar voorziet van een fikse opflikker. Vermoeiend en pijnlijk op z'n zachtst gezegd. Dit is niet een cd die je opzet om een flink verrast te worden door techniek en originaliteit. Deze muziek gaat puur en alleen over groove en riffs! Ik kan hier dan ook wel alles gaan kapot schrijven maar dat zou een belediging zijn voor de minimalistische aanpak van de band in kwestie. Het moet genoeg zijn te zeggen dat als je van groovy Doom houdt met af en toe een subsonisch stuk lawaai je van mij indien nodig iemand van kant mag maken om deze schijf te pakken te krijgen.

Eervole vermeldingen:

- De kat van de buren die 'Sonikku' niet overleefde.
- De buren die kwamen vragen of ik wist waar hun kat was tijden 'Kobuyaki Hanamizu'