Lionsoul - Omega

Lionsoul - Omega

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Wilco : Ik vind het altijd wel leuk als vooroordelen waarheid blijken te zijn. Zo bestaan er best veel vooroordelen over Italiaanse power metal bands. Uiteraard zijn gelukkig enkele zeer grote namen uit dat land uitzonderingen, maar het grootste deel bevestigt de vooroordelen. Laten we ze even doornemen in het geval van Lionsoul die met ‘Omega’ haar debuut op de wereld loslaat:

- Groot enthousiasme: ja, absoluut aanwezig.
- Theatrale thema’s: zeer zeker aanwezig.
- Over the top bio: zeker weten.
- Slecht taalgebruik: nou en of, de bio staat vol met taal, spel en stijlfouten zodat er moeilijk door heen te komen is en soms gewoon niet duidelijk wordt wat er nou eigenlijk staat.
- Goed geluid: ja, het geluid van dit album is bovengemiddeld goed terwijl er geen label is
- Muzikaal talent: overduidelijk. Deze jongens weten hoe ze hun apparatuur moeten vast houden en zijn in staat goede melodieën te schrijven
- Slechte teksten: o ja, net als in de bio staan de teksten vol met vreselijke taalfouten, dat kan echt niet!
- Een Italiaans accent: nou! Het moet voor Engels door gaan, maar klinkt meer dan eens als een vorm van Duits.
- Abominabele zang: helaas, ja! Ook de vocalen zijn precies wat je van een Italiaanse power metal band kan verwachten. Deze zijn echt onder de maat. Soms wordt dat verbloemd door samenzang en dan is het nog wel te doen. Maar wanneer Ivan Castelli solo zingt is het niet echt genieten. Soms zit er een nette uithaal tussen (‘Liar’), maar over het geheel is hij niet de sterkste troef. Waar hij op ‘Liar’ nog acceptabel klinkt vliegt ie op ‘Tiger Of Gaugamela’ weer helemaal uit de bocht.

En zoals zo vaak bij Italiaanse power metal bands is het wel degelijk jammer, want met de muziek is weinig mis. Het is stevig, lekker snel en de melodieën zijn goed. Muzikaal zitten ze een beetje tussen Labyrinth en Stratovarius in en die vergelijking kunnen ook zeker doorstaan! Maar ik ben niet in staat door de matige zang heen te luisteren, Sorry jongens, maar dit is weer een album dat is potentie goed is maar wat door de vocalen om zeep geholpen wordt.