Divine Rapture - The Burning Passion

Divine Rapture - The Burning Passion

Label : Listenable | Archiveer onder

Dennis : Divine Rapture is de nieuwste sensatie op death metal gebied uit de Verenigde Staten. Volgens de band en het label gaat Divine Rapture het helemaal maken en zal binnen afzienbare tijd de scene overheersen. Het zal me benieuwen. Het visitekaartje hebben ze inmiddels al wel afgegeven, middels hun debuut CD "The Burning Passion”. Op dit 40 minuten durend inferno, laat dit vierkoppige gezelschap death metal horen in het verlengde van bands als Morbid Angel, Hate Eternal en Nile. Het is dan ook niet zonder toeval dat de heren al eerder een promo opnamen met Erik Rutan (Hate Eternal/Morbid Angel) achter de mengtafel, en ook te horen zijn op de "Morbid Angel Tribute - Tyrants From The Abyss” CD.

Ondanks dat de invloeden ervan af druipen maakt Divine Rapture zich niet schuldig aan het schaamteloos kopiëren van bovengenoemde bands, maar laat zich slechts inspireren door de groten der scene. De nummers op "The Burning Passion” zijn uptempo gespeeld en maar zijn over het algemeen een stuk melodieuzer dan bovengenoemde bands. De zang is erg gevarieerd. Er wordt gebruik gemaakt van death metal grunts, hoge krijsen en dubbele zanglijnen. In een enkel nummer wordt zelfs helder gezongen ("Spirit Storm Serenade”), heel apart! Het gitaarwerk is op deze release van hoogstaand niveau. Luister maar eens naar al die (Morbid Angel-achtige) gitaarsolo's. Minpunt aan deze CD zijn de instrumentaaltjes (in totaal drie), waarvan het waarschijnlijk de bedoeling was dat ze duister klonken, maar die nogal slap overkomen. Opgenomen werd "The Burning Passion” in de Nightsky Studio met Ron Vento, die we nog kennen van zijn band Aurora Borealis. Het geluid op de plaat is heel degelijk. Al met al is "The Burning Passion” een goede death metal CD met zeer interessant materiaal, welk echter nog niet kan tippen aan de grote voorbeelden. Toch is "The Burning Passion” zeker de moeite van aanschaffen waard en ik kan hem dan ook elke death metal fan aanraden!