Amorphis - Chapters

Amorphis - Chapters

Label : Relapse | Archiveer onder

Horst : In ons vorige issue kon je een recensie lezen van de laatste studio plaat van Amorphis, 'Far From The Sun'. Nu was onze Evil Dr. Smith niet echt te spreken over die schijf, en mijns inziens terecht. Waar deze band in het verleden werkelijk briljante platen heeft gemaakt (ik noem een 'Tales From The Thousand Lakes') laat men het in heden vreselijk liggen en is alleen maar bezig met het maken van muzikale medicijnen tegen slapeloosheid.

Onlangs viel opeens de verzamelaar 'Chapters' in de bus. Nu klinkt dat wellicht wat vreemd, zo vlak na de release van 'Far From The Sun', maar dat is het niet. Amorphis zit namelijk tegenwoordig op het Virgin label na jarenlang bij Relapse onderdak te hebben gehad. En een goed gebruik in het platenwereldje is natuurlijk dat het oude label een verzamelaar uitbrengt zodra een band op het nieuwe label zijn verse album het levenslicht doet zien. Dan kan je namelijk fijn meeliften op de publiciteit die een ander er in steekt. Dit kan je natuurlijk negatief uitleggen, maar het is gewoon een kwestie van handel, en iedere platenmaatschappij doet hier aan mee als het de kans krijgt.

Nu wil er wel meteen bij aantekenen dat Relapse er een bijzonder aardige verzamelaar van heeft gemaakt, welke waarschijnlijk ook interessant is voor de Amorphis fans die alle albums al thuis hebben staan. Zoals je aan de tracklist kan zien is ieder full-length album vertegenwoordigd, alsook de meeste singles en EP's (alleen de 'Privilege Of Evil' EP en 'Amorphis' single ontbreken). Het leuke van de audio CD is dat er keurig een chronologische volgorde wordt aangehouden, maar dan startend vanaf het einde, in plaats vanaf het begin (zoals meestal gebruikelijk is op dit soort CD's). Je begint dus met de latere slaapliedjes, om gaandeweg steeds harder spul tegen te komen, wat zeker bevorderlijk is voor het luistergenot. Bijkomend voordeel is dat je een mooi inzicht krijgt hoe de band zich ontwikkeld heeft in de loop der jaren. Of gedegenereerd is, het is maar net wat je persoonlijke smaak is natuurlijk. Wat dat betreft een prima plaat voor mensen die Amorphis alleen van naam kennen maar wel eens willen weten waar het allemaal over gaat. Ik raad die dan ook aan hun laatste 'normale' product even te laten liggen voor wat het is, en eerst 'Chapters' aan de luistertest te onderwerpen. Als bonus krijg je er ook nog eens vijf DVD tracks bij, dus al met al is dit toch een hele acceptabele verzamelschijf. Al hadden ze wat mij betreft nummer 1 tot en met 6 er af mogen laten

CD Tracklist

1. Alone (Am Universum CD - 2001)
2. Drifting Memories (Am Universum CD - 2001)