Hagel Stone - Where Is Your God Now?

Hagel Stone - Where Is Your God Now?

Label : Sweet Poison Records | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Als band kan je invloeden hebben, maar bij Hagel Stone is het wel overduidelijk: dit is de Italiaanse Manowar, gezongen met een stem zoals Rob Halford op de allereerste Judas Priest albums. Luister maar naar ‘Hunting Ground’ of ‘The Avenger’ om die overeenkomsten met de jonge Halford volop te horen. Nu komt dit viertal natuurlijk niet even magisch over als het beste van bovenvermelde bands, maar toch is ‘Where Is Your God Now?’ een album dat charmeert en je op ‘repeat’ doet drukken. De band schrijft namelijk goede songs met al dat bijeen gesprokkelde hout uit het grote oerbos. Zelfs de woordkeuze en de melodieën zijn schaamteloos overgenomen van het grote voorbeeld. Als fan van epische heavy metal kan je dat prachtig vinden, of je ergeren aan de te grote gelijkenis. Dat zal voor iedereen anders liggen, maar je bent bij deze gewaarschuwd.

Deze band uit de stad met de marmergroeven Ferrara ontstond in 2010 en worstelde tal van bezettingswijzigingen heelhuids door, zodat in 2011 dan toch de demo ‘Storm At The Gates’ uitgebracht werd. Dit volledige debuutalbum bevat tien krachtige, maar melodieuze, stoere songs met lichtjes gezwollen zang van gitarist Dario Riz Ricci. Dit pathos past bij de songs, al is er ook wel een Italiaans accent te bespeuren. Hagel Stone (ook geen echt Engels) gebruikt veel epische toetsen en zwevende synthesizers, maar op tijd en stond een ferme gitaarsolo ontbreekt evenmin.

Het acht minuten durende ‘Apocalypse’ laat ons al kennismaken met epische toetsen en stevige metal riffs, terwijl de zang eerst nog wat onduidelijk is, maar weldra jarenlang oefenen op de frasering van Eric Adams verraadt. Knappe gitaarsolo’s, ritmes in galop en het slaken van gilletjes: dit is allemaal aanwezig, zelfs het geniepige lachje komt voorbij in het daaropvolgende, vlotte ‘Hunting Ground’. ‘The Anvil’ lijkt dan weer de ritmiek van Dio’s ‘Holy Diver’ geleend te hebben, al blijft glorie en overwinning zegevieren in de teksten. ‘Razzo Rosso’ is het enige nummer dat in het Italiaans gezongen wordt en meteen wat vreemd. De epische ballade ‘Under The Ice’ is grote klasse, ware het niet dat er al songs als ‘Heart Of Steel’ en ‘The Crown And The Ring’ geschreven zijn. Men houdt het muzikaal vrij simpel, maar songs als ‘The Avenger’ en ‘Hagel Storm’ zijn net daarom erg aanstekelijk. ‘Hey!! Can You Tell Me?’ zal voor de ene potsierlijk en voor de ander geniaal theatraal zijn. Ondergetekende was bij een tweede luisterbeurt echter al aan het meebrullen, waarbij ik nog even meegeef dat ze afsluiten met het langere ‘The Power Of Flesh’ waarin een duistere Darth Vader stem en een verrassende keyboardsolo extra aandacht trekken. In het true metal genre (denk ook aan Messenger, Majesty en Wizard) echt wel een leuke Italiaanse benadering.