Destruction - Metal Discharge

Destruction - Metal Discharge

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Horst : 'Metal Discharge' is het derde Destruction album sinds de hereniging in 1999, en wat mij betreft de beste van deze drie. Vanaf het eerste nummer 'The Ravenous Beast' (welke gelijk een 'Ghost Of War' van Slayer uit de startblokken springt) is het maximaal beuken geblazen in de welbekende thrash stijl waar de band al jaren zo in uitblinkt. Nou denk ik niet dat ik nog hoef uit te leggen hoe dat klinkt. De ware thrash liefhebber kent de band natuurlijk al op zijn duimpje, en als je niet van thrash houd hoef je deze recensie ook niet te lezen. Maar waarom vind ik deze plaat nou de beste van de drie?

Met 'Metal Discharge' heeft de band toch ietwat een ander geluid dan op voorgangers 'All Hell Breaks Loose' en 'The Antichrist'. Het lijkt namelijk wel of de heren iets minder 'chaotisch' bezig zijn. Het klinkt allemaal iets minder druk, wat meer gepolijst, en dat komt de zaak alleen maar ten goede. Ik durf zelfs paralellen te trekken naar de sound die Slayer had op 'South Of Heaven', of Exodus op 'Fabulous Disaster' (iets wat de heren volgens mijn trouwens bewust hebben nagestreefd, luister maar eens naar het openingsnummer of 'Mortal Remains' (hallo 'Toxic Waltz'!). Ruig als een vers aangekochte, nog nimmer betreden kokosmat, maar kraakhelder, en met name het drumwerk klinkt beter als ooit tevoren. Mede hierdoor komen snelheidsmonsters zoals 'The Ravenous Beast', 'Fear The Moment' en 'Desecrators Of the New Age' volledig tot hun recht, waar in het verleden dat soort nummers nog wel eens ten onder gingen in de drukte. Het lijkt er op dat de band uiteindelijk toch te balans heeft weten te vinden tussen een overdosis enthousiasme en professionele beheersing. Met de beste Destruction cd sinds jaren als resultaat. Neen, 'Infernal Overkill' hebben ze niet overtroffen, maar dat heeft meer met jeugdsentiment te maken dan pure kwaliteit.