Mourning Beloveth - The Sullen Sulcus

Mourning Beloveth - The Sullen Sulcus

Label : Aftermath Music | Archiveer onder

Vera : Het mistige Ierland heeft altijd al een speciale invloed gehad op 's mans creativiteit. Hoeveel muziek, literatuur en films bereikten ons niet in de loop der tijden, als het uit Ierland kwam had het telkens een grotere diepgang. Zo heb je doom en DOOM. Wat Mourning Beloveth ons laat horen op deze cd gaat net even verder dan de rest: in zes lange nummers wordt een voortdurende spanning opgebouwd en een puurheid verwoord die 'n behoorlijk meeslepend en intrigerend beeld schept.

Mijn eerste summiere kennismaking met de groep gebeurde al lezend in 2001. Toen werd hun debuut 'Dust' uitgebracht en dit werd omschreven als 'trage doom met invloeden van de vroegere My Dying Bride en Anathema'. Mijn interesse was gewekt! Ook deze tweede release is opgenomen in de befaamde Academy Studio met de hulp van Mags.

'The Words That Crawled' is een nummer dat trap voor trap klimt naar vervallen ruïnes in de geest, beheerst door de plechtige, bijna akelig gesproken tekst, dit wordt aangedikt met sporadische grunt gezangen. Maar het zijn de constante melodieuze gitaarlijnen die het geheel erg sferisch doen klinken. Mourning Beloveth is geen gemakkelijke muziek die meteen in het gehoor ligt of enige commerciële inslag etaleert. De charme geeft zich pas prijs na menige devote luisterbeurt, als je je enigszins kan inleven in deze super zwartgallige wereld van verlies, eenzaamheid en uitzichtloosheid. Let wel, de groep predikt geen depressiviteit an sich, maar erkent negatieve gevoelens als een deel van het menselijk bestaan en de wereld.

Opvallend aan deze cd is de inbreng van gitarist Frank die verantwoordelijk is voor de clean vocals en het geheel een Keltisch tintje geeft. In 'The Insolent Caul' doen de logge riffs me erg aan Black Sabbath en Candlemass denken. Het zijn solide rockriffs waar de tijd niet aan geknabbeld heeft terwijl halverwege de stem van Frank devoot weerklinkt. Ruimtelijke gitaarklanken die later hervat worden openen 'Narcissistic Funeral'. De repetitieve riffs, even bezwerend als dansende derwisjen geven je een transcendent gevoel. Mourning Beloveth weet wat een nummer opbouwen is en werkt daar met veel gevoel voor melodie naar toe op deze ruim 65 minuten durende zweeftocht.

Het toppunt van sferisch pracht vormt voor mij het titelnummer 'The Sullen Sulcus'. Na plechtig gepraat volgt bloedmooie zang, bijna religieus, met de versteende schaduw van de ondergang op de achtergrond. Prachtige gitaarmuren laten ruimte voor transparante versiering, instrumentaal doet het me soms ook 'n beetje denken aan een uitgesponnen versie van Primordial. Mourning Beloveth is geen vlug geboekte reis naar de zon maar een avontuurlijke trektocht waarbij men met verwondering rondzwerft in onontdekte gebieden. Misschien wel de doom cd van het jaar !