Zero Hour - Metamorphosis

Zero Hour - Metamorphosis

Label : Sensory | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Ik loop wel 'ns te mopperkonten over zinloze heruitgaven van op geld beluste platenmaatschappijtjes die de argeloze fan afscheept met armoedige herdrukjes (hoeveel Savatage-reissues met iedere keer weer een ander flauwekul-bonustrackje hebben we nu ondertussen?), maar sapperdeflap, wat ben ik met deze uitgave van Zero Hour in m'n nopjes! Deze San Franciscaanse progmetalband liet hun titelloze en zelf gefinancierde debuut in 1998 los op de weinige metalheads die Amerika toentertijd telde. Maar het waren wel genoeg metalheads om de zeer beperkte oplage van 2000 stuks op te doen raken.

De band kreeg een paar jaar later in kleine kringen een redelijke bekende naam met hun Sensory-debuut 'The Towers Of Avarice' (2001): een sterk staaltje emotionele en technisch hoogstaande progmetal met een behoorlijk eigen smoel. En onlangs was de band voor het eerst in Nederland (en Europa) op het Headway Festival in Amstelveen voor een zeer overtuigende set, waarbij ik vooral door de intense en gepassioneerde vertolking van zanger Erik Rosveld met weemoed terug moest denken aan Psychotic Waltz. Erik zou eens een duet moeten zingen met Devon Graves van Dead Soul Tribe! (Zie elders in dit issue). Tijdens dat concert refereerde Erik al dat deze reissue eraan zou komen en zie hier: hij heeft z'n woord gehouden!

En dit zijn reissues waar je als muziekliefhebber ook wat aan hebt. De CD - dat nu ook een titel draagt - heeft naast een volledige restyling van de artmaster Travis Smith ook nog eens 4 interessante bonustracks middels een demoversie van 'Eyes Of Denial', het niet eerder uitgebrachte 'Rebirth' en twee, eveneens nieuwe, instrumentaaltjes 'A Passage' en 'Jaded Eyes (Demo)'. Maar omdat er van het origineel slechts 2000 rondzwerven, zal het voor de meeste luisteraars sowieso een eerste kennismaking met dit album zijn. De muziek doet in vergelijking met 'TTOA' en hun optreden op Headway minder aan Psychotic Waltz denken, alhoewel 'Awaken' - van het uit 5 delen bestaande titelnummer - wel erg duidelijk laat horen dat ze van Psychotic Waltz gecharmeerd zijn. Deze CD heeft duidelijk meer oude Dream Theater-invloeden, waarbij het prachtige bonusnummer 'Jaded Eyes' een onbedoelde, maar beresterke variant zou kunnen zijn op 'The Ytse Jam'. Toch ligt Dream Theater's invloed er verder niet zo dik bovenop en voor mensen die een hekel aan James LaBrie hebben (en dat zijn er héél wat!) hoeft deze vergelijking hen ook niet af te schrikken, want de sterk zingende Erik zingt minstens een octaafje of 2 lager. Liefhebbers van licht symfonisch aandoende, bezielde en sfeervolle progmetal als Pain Of Salvation, Ice Age, Evergrey, Fates Warning, Explorers Club, Wolverine en Shadow Gallery moeten deze jongens maar eens snel gaan omarmen, want ik voorspel dat hun 3de album 'De-Evolution' wel eens een hele sterke zal gaan worden. Want de nummers die zij daarvan al op het Headway Festival speelden, voorspellen namelijk nog veel, heel veel meer moois van deze creatieve Amerikanen. Een goede zet, deze reissue, van het label Sensory, dat in navolging van Magna Carta en Inside Out de laatste tijd erg interessant aan de weg aan het timmeren is met fijnzinnige progmetal als Ark, Redemption, Gordian Knot en de ultieme Psychotic Waltz-klonen Spiral Architect.