Fallen Fate - Into The Black

Fallen Fate - Into The Black

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Fallen Fate is een Engelse band die in het verleden al het nodige materiaal (o.a. ‘The Virus Has Spread’, 2011) heeft uitgebracht en ze zijn de eerste ongetekende band die, door de steun van de fans en de positieve reacties op hun optredens, het voor elkaar kreeg om twee keer achter elkaar te spelen op het Download Festival. Je zou inmiddels verwachten dat de band dan wel door een platenmaatschappij zou zijn opgepikt, maar niets daarvan: ook dit ‘Into The Black’ wordt weer in eigen beheer uitgebracht.

‘Into the Black’ toont ons moderne thrash metal met een Amerikaans randje, wat betekent dat je ook elementen uit de groove en melodieuze death metal tegenkomt die vergezeld gaan met death metal vocalen. Daarnaast kom je op de achtergrond af en toe een symfonisch of elektronisch element tegen, al zijn die zo gering dat ze nauwelijks naam mogen hebben. De band zoekt veel naar een donker geluid en felle gitaarsolo’s. En het moet gezegd: het gitaarwerk is op momenten (‘Last Rites’, ‘Until The Final Hour’) van een zeer hoog niveau. Maar die twee elementen zijn niet genoeg om het hele album te kunnen dragen. Er wordt door de band wel gezocht naar tempowisselingen en melodieuze elementen, maar die worden te weinig echt gevonden om van het stempel ‘standaard’ los te komen. In mid-tempo tracks als ‘Vespa’ en ‘I Welcome The Dead’ komt de band het meest tot zijn recht. Wat ik persoonlijk niet lekker uit de verf vindt komen, zijn de vocalen. Zanger Skinner maakt enkel en alleen gebruik van een schurende, rauwe zang en dat staat meestal niet garant voor veel variatie. Zo ook hier. Als dan ook nog eens blijkt dat hij niet al te veel met dynamiek en emotie speelt, moge het struikelblok duidelijk zijn. De productie is modern en zorgt ervoor dat je met een hard en ietwat opgepoetst geluid te maken hebt. Sommigen zullen dat heerlijk vinden maar het zorgt er ook voor dat het geheel minder dynamisch en minder gedetailleerd doorkomt. En dat vind ik persoonlijk jammer.

‘Into The Black’ is voor een korte tijd best vermakelijk, maar meerdere malen geboeid blijven, lukt me niet. Daarvoor is het songmateriaal simpelweg niet goed genoeg. Jammer.