Ex Libris - Medea

Ex Libris - Medea

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Winston : In 2008 bracht de Nederlandse prog metal band Ex Libris hun debuut Amygdala uit en in die recensie gaf ik al aan dat deze band een goede kans op succes maakte gezien de populariteit van het genre van gothic opera metal of hoe je het ook noemen wil. Inmiddels heeft de band een nieuwe drummer; Eelco van der Meer die we nog kennen van Ethereal, maar heeft wel nog steeds zangeres Dianne van Giersbergen in de gelederen. Aanhouders winnen en zo was ik al snel tevreden over de vele betere en vettere productie van ‘Medea’, de opvolger die in januari is verschenen.

De prog metal beukt er flink op los af en toe en al snel hoor je dat ook de latere Dream Theater van invloed is op de jongere bands in dit genre. De vlag op het schip is Van Giersbergen die met haar klassieke stem, die af en toe het niveau opera raakt. De nummers klinken strakker, volwassener en ook het uiterlijke aspect, zoals bijvoorbeeld het logo en de CD hoes, is naar het professionele level getild. Om dit nog eens extra te benadrukken komen we in ‘Song Of Discord’ Threshold en Headspace zanger Damian Wilson tegen die met Van Giersbergen een mooie spanningsopbouw in de vocalen weet te leggen. En daarmee kom ik ook op het punt van kritiek op Medea. Het klassieke Griekse drama had naar mijn mening meer nadruk mogen krijgen, muzikaal gebeurt er veel, eigenlijk teveel om het verhaal te dragen. ‘Song Of Discord’ is daar ook een goed voorbeeld van. Met name drummer Van der Meer gaat wel erg hard op het gas. Iets power terugnemen en meer in dienst van de muziek spelen zou het geheel zeker ten goede komen. Maar de progressie is goed te horen, dat is zeker.