Tidfall - Nucleus

Tidfall - Nucleus

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

David : Futuristische black metal. Het is niet direct iets wat je elke dag tegenkomt, en eerlijk gezegd kon ik buiten The Kovenant (alhoewel die het genre allang ontstegen zijn) niet echt veel voorbeelden opnoemen.

Tidfall klinkt met zijn stevige nummers, doorspekt met futuristische samples inderdaad ook wel ergens als het jongere en extremere broertje van eerder genoemde band, maar slaagt er toch in een eigen smoel te houden. Met opener "Future Doom zet de band meteen de toon voor de rest van het album, vooral slepende en bijwijlen zelfs catchy mid-tempo black-metal waarin regelmatig eens zwaar het gaspedaal word ingedrukt en opgefleurd word door het gebruik van een hele hoop elektronica die zoals gezegd voor een aardig futuristisch sci-fi tintje zorgt. Alle nummers zijn eigenlijk van een vrij redelijke kwaliteit en er zijn dus ook geen echte minpunten te bemerken, alhoewel het gezegd moet worden dat tegen het einde van de cd de verveling lichtjes toeslaat, wat meer afwisseling was welkom geweest dus. Ook de productie is van een redelijk niveau en de samples zijn prima in de muziek verwerkt zodat je nergens het gevoel krijgt dat er iets geforceerd word. Hoogtepunten zijn het al eerder genoemde "Future Doom, het titelnummer "Nucleus en "Zounds dat tegen het einde van de plaat nog eens voor een opleving zorgt.

Kortom, voor iedereen die vindt dat de heren van Kovenant zichzelf een beetje verloochenden en eerder een wat extremere richting hadden moeten kiezen is dit een prima cd, en ook voor degenen die open staan voor de elektronische bestuivingen in de muziek is dit het geval. Lang geen slechte plaat maar zeker nog ruimte voor verbetering.