Norhod - The Blazing Lily

Norhod - The Blazing Lily

Label : Wormholedeath Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Norhod maakt symfonische gothic metal met ‘beauty and the beast’ vocalen volgens het boekje. Hun grote voorbeeld lijkt me Theatre Of Tragedy, alleen is het spijtig dat we sindsdien al tig bandjes in dat genre zien passeren hebben die een gooi deden naar succes. Ten eerste moeten we stellen dat de weelderige muziek perfect en vurig uitgevoerd is en een prima volle productie meekreeg. (mix in Finnvox studio door Mika Jussila). Ten tweede zijn de vocalen echter vrij standaard. De hoge sopraanstem van Clara Ceccarelli klinkt soms nogal iel, maar dat gebeurt meer in het genre. Growls van ons ‘beest’ Giacomo ‘Jev’ Casa zijn wel ruw, maar ook niet meer dan dat.

Dit zevenkoppige gezelschap komt uit Lucca, Italië en werd in 2009 opgericht. De eerste twee jaar hadden zij de handen vol aan vervanging der leden, zodat pas in maart 2012 een eerste EP ‘Arianrhod’ uitkwam nadat in 2011 drie nieuwe leden waren ingelijfd, te weten de zangeres Clara en de ritmesectie (bas en drums). Het album is opgenomen in Italië, in de Realsound studio met een mix van Corvi Wahoomi en zoals eerder vermeld was het eindresultaat (mastering) in handen van beroemde Finnen.

Na de obligate symfonische intro zijn ‘Doomed To Oblivion’ en ‘Illusion Of Infinity’ behoorlijk stevige tracks met wervelende solo’s op gitaar en keyboards, zwaar aangezet met orkestratie. Wanneer je fervent fan van het genre bent, maakt de zang waarschijnlijk het plaatje compleet, maar ik vind dat ze het algehele peil naar beneden haalt. In ‘Lily’s Ashes’ wordt de gevoelige kant van de band getoond, met een aanvang op piano en glijdende gitaren plus serene zang, maar later wordt het wilder. Voor het uptempo ‘Fading With The Dark’ is een professionele video gemaakt, waarin alle clichés van het genre zegevieren. Vermeldenswaardig is dat het album vanaf het zesde nummer meer folk invloeden infiltreert. Het instrumentale ‘Through The Forest’ is daar een eerste voorbeeld van, maar ook het even tot blastbeat snelheid aanwakkerende ‘Last Sundown’ kent een folkloristisch fragment waar men even de pas inhoudt. Ook de volgende songs maken dankbaar gebruik van dit ingevoerde element en daar hebben we niets op tegen. Dit debuutalbum ‘The Blazing Lily’ is dus zeer professioneel gemaakt, enkel het déjà vu gevoel kan je parten spelen.