Dark Lunacy - Live In Mexico City

Dark Lunacy - Live In Mexico City

Label : Fuel Records | Archiveer onder gothic metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Vera : De geschiedenis van het Italiaanse Dark Lunacy lijkt een onwaarschijnlijk verhaal. Een verhaal waar ondergetekende slechts notitie van nam bij de bespreking van een comebackalbum ’Weaver Of Forgotten’ in november 2010, nadat spilfiguur en zanger Mike heel de bezetting buiten gebonjourd had en met een nieuwe lei (en andere muzikanten) een nieuwe start nam. Daarna hoorden we er ook weer niets over. Toch kon hij toen al tien jaar rekenen op de diensten van Fuel Records en die brengen nu ook de DVD ‘Live In Mexico City’ uit.

In maart 2012 vliegt de band plots naar Mexico en neemt er een soort ‘best of’ live op. Voor drieduizend aanwezigen geeft de band het beste van zichzelf. Nu is dat niet zo vreemd, want Dark Lunacy heeft altijd naar erkenning gezocht in het buitenland, meer dan te resideren in thuisland talie. Hun affiniteit met Mexico en Rusland is welhaast legendarisch en ook een beetje vreemd. Het oogt natuurlijk wel indrukwekkend: Live in Mexico City, alsof men met een wereldact te maken heeft. Dat is het niet, maar veel wordt goedgemaakt door het feit dat de heren er zichtbaar plezier aan beleven, een natuurlijke en sympathieke indruk maken in het bonusmateriaal en gewoon melodieuze death metal maken zoals er dertien in een dozijn zijn, af en toe opgesmukt met wat strijkers.

Nochtans dient men het hen na te geven: het publiek reageert uitzinnig op de act van de gepassioneerde Italianen, zodanig dat je sowieso meegezogen wordt in een spiraal van enthousiasme en spontaan vertier. Die grootste hits moeten we natuurlijk met een korrel zout nemen, niemand van ons heeft er van gehoord, maar het wordt allemaal heel overtuigend gebracht. Als extra zijn er amateuristische beelden van een uitstapje naar Teotihuacan, van een saaie signeersessie en vervolgens wat backstage gein. De band werkt aan een vijfde album dat in de loop van 2014 uitgebracht zal worden.