Armory - Empyrean Realms

Armory - Empyrean Realms

Label : Metavania Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met ‘The Dawn Of Enlightment’ leverde deze Amerikaanse band een prima debuut af. De melodieuze power metal van de heren klonk erg Europeaans en alhoewel de band erg identiteitsloosheid was, wist men middels goede songs, goed musiceerschap en prima vocalen volledig te overtuigen. Eind november vorig jaar kwam het kwintet met de opvolger ‘Empyrean Realms’.

De nieuwe langspeler gaat min of meer verder waar het debuut ophield, maar laten de heren al vanaf de eerste seconden van opener ‘Eternal Mind’ duidelijk horen dat ze op alle fronten vooruitgang hebben geboekt. De jeugdige enthousiasme die men nog op ‘The Dawn Of Enlightment’ nog had heeft plaats gemaakt voor een volwassener aanpak, wat te horen is op zowel instrumentaal en vocaal, als op songwriting gebied. De nummers klinken goed doordacht en er is duidelijk veel tijd en aandacht besteed aan details en arrangementen. De nummers staan wederom vol pakkende riffs, mooie melodieën, sfeervolle keyboards (die een belangrijkere rol spelen dan voorheen, maar niet overheersend aanwezig zijn en niet ten koste van de gitaren gaan), en mooie zanglijnen. De heren zijn zelf verantwoordelijk geweest voor de productie en hebben de plaat precies het juiste geluid meegegeven met veel oog voor detail.

In vergelijking met het debuut is men op ‘Empyrean Realms’ melodieuzer en progressiever te werk gegaan. Begrijp me niet verkeerd, want de songs klinken nog altijd divers en de tempo wordt regelmatig erin gegooid. Maar over het algemeen zijn de stampende, traditionele US power metal riffs zeer beperkt gehouden. Persoonlijk vind ik dat jammer, want los van het feit dat de meer rechttoe rechtaan aanpak van het debuut mij meer aanspreekt, is men hiermee – ondanks alle vooruitgang – nog anoniemer gaan klinken. Maar goed, want hoe je het wendt of keert, feit is wel dat men met ‘Empyrean Realms’ een sterk en volwassen album heeft afgeleverd, die de fans van het genre en liefhebbers van bands zoals Labyrinth, Domine, Domain en Edguy zeker zal aanspreken. Let er alleen wel op dat de muziek dit keer meerdere luisterbeurten nodig om zich te openbaren.