Calling Of Lorme - Pygmalion

Calling Of Lorme - Pygmalion

Label : Eigen beheer | Archiveer onder industrial / ebm

Melanie : De Franse industrial band Calling of Lorme wordt aanvankelijk gestart door Jo en Dorian, en nog geen jaar later voegen Seth en JY zich bij de band. Het ontwikkelen van muziek loopt in een rap tempo en voor ze het weten staat de band in de studio om hun demo op te nemen. ‘Corporation’ wordt goed ontvangen, maar zorgt niet voor veel naamsbekendheid. De band trekt zich terug de schrijfkamers in en is afgelopen jaar de studio ingegaan voor het opnemen van hun tweede uitgave ‘Pygmalion’. Deze plaat telt elf nummers en prachtig artwork. Het is opvallend hoe deze band hun materiaal op orde heeft. Vaak krijg je van beginnende bands een plaat met een digitale tekening op de voorkant gedrukt, maar deze mannen hebben er werk van gemaakt. Ze hebben een prachtige cd hoes, vol met mooie kunst. Niet alleen dat; maar ook scoren ze met hun website punten. Overzichtelijk, up-to-date, Engelse vertalingen en alle informatie die een mens over een band wilt lezen.

Het blijft enigszins vreemd om naar industrial metal te luisteren zonder Duitse teksten. Gezien veel talentvolle industrial muziek uit Duitsland komt, is dit misschien wel een vreemde eend in de bijt maar zeker niet minder getalenteerd. De muziek is strak, stampend en hard. De synths zijn afwisselend, niet te aanwezig maar zorgen wel voor een speels geheel. Het voldoet simpelweg aan alle eisen die je zou moeten hebben voor industrial. De stem van JY is diep, hard maar geen klakkeloze kopie van Till Lindemann, gelukkig. Zijn stem ligt af en toe meer tegen het schreeuwen en soms zelfs grunten aan. Ik ben vrij verdeeld wat deze plaat betreft. Het ene moment vind ik het fantastisch en ga ik er helemaal in op, en bij een ander nummer weet ik niet hoe snel ik op de “forward” knop moet rammen. Ze blijven me toch intrigeren door hun diversiteit en interessante onderwerpen; facisme, menselijke psychologie en corporatisme.

Dit is een prima tweede plaat; een afwisselende plaat met elf nummers en ontzettend vette en strakke nummers. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom deze mannen nog niet binnengehaald zijn door een label. Ik hoop dan ook voor hen dat dit snel gebeurd, het zou welverdiend zijn!