Lion Twin - Nashville

Lion Twin - Nashville

Label : Sonic Revolution | Archiveer onder hardrock / aor

Dick : Wacht eens even, een totaal onbekende band waarin Michael Wagener aan de knoppen draait? Hij werkte voorheen met grote bands als Alice Cooper, Megadeth, Motley Crue en Ozzy Osbourne. En ook een muzikale bijdrage van Udo Dirkschneider? Dat moet interessant zijn. De band Lion Twin omschrijft zich zelf als een metal pop groep, verworven met klassieke en folk invloeden en zelfs kerkelijke muziek. Hallo, bent u er nog?

Aha, daar bent u weer. Inderdaad, al de eerder genoemde invloeden krijg je te horen, maar het is toch de jaren tachtig hard rock getransformeerd naar het heden die de meeste aandacht opeist. De grote roerganger is gitarist en liedjes schrijver Jan Koemmet, die het geheel op wonderbaarlijke wijze in goede banen weet te lijden. Daarnaast is er een rol weggelegd voor zangeres en tevens tekstschrijver Liane Vollmer-Sturm, maar daar kom ik later nog op terug. Tezamen vormen zij Lion Twin en wat opvalt is de uitstekende productie van ‘Nashville’. Het staat als een huis. Dat Jan & Li ook een goede neus hebben voor het vinden van muzikanten is ook een feit. Gitarist Stefan Weber blaast lekker mee, maar het is toch vooral de ritme sectie bestaande uit bassist Armin Alic en vooral drummer Jan Hinzman die zich op een zeer aangename manier van hun taken kwijten.

Muzikaal gezien valt er genoeg te genieten met nummers als ‘Ready To Rock’ en het als single uitgebrachte ‘ Day Of Anger’, waar Udo Dirkschneider op mee brult. ’Eco Warrior’ en ‘Far Away’ zijn ook prima nummers, maar van ’Behold The Man’, waarvan de tekst rechtstreeks uit de bijbel komt, word ik niet warm of koud, net zo min als van ’Occupy’. Gelukkig revancheren ze zich met het Within Temptation achtige ‘Notung’, maar ook het laatste nummer ‘Wings Of Love’ is weer van twijfelachtige niveau. De balans opmakend is dat meer dan de helft van de tien nummers op ‘Nashville’ je positief zal verrassen, maar er is nog een ding waar ik op terug zou komen, namelijk zangeres Li. Zij zou eens wat meer avontuur in haar zangpartijen moeten stoppen, er zijn namelijk nogal wat momenten waarop zij te kort schiet. Het goede musiceren van de muzikanten komt daardoor in een ander daglicht te staan en dat breekt Lion Twin in zekere zin op. Ga er gemakshalve vanuit dat het bij de volgende plaat opgelost is, want dat Lion Twin potentie bezit staat als een paal boven water.