The Covenant - The Story Of Bloody S. Cash

Label : Eigen beheer | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Bij de naam The Covenant denken wij natuurlijk meteen aan de Noorse avant-garde metal band, waarvan het album ‘Nexus Polaris’ (2000) ons zeer beviel, maar die later onder de naam Kovenant elektronische industriële brol gingen maken en toen was de kous af voor ons. Maar dit is een gezelschap uit Amsterdam dat het niet zo nauw neemt met flarden uit de rockgeschiedenis te recycleren om in een eigen jolig rockend jasje te steken. Collega Evil Dr. Smith maakte al eerder kennis met hen toen hij het comebackalbum ’Welcome To The Real World’ besprak.

Hun eigen gewoonte om algemeen gekende songs en/of geluiden uit de lange rockgeschiedenis aan te wenden om een album te maken wordt nu zelfs geprolongeerd in een conceptverhaal. Het betreft de levensloop van ene Bloody S. Cash, een manische singer-songwriter die succes oogst met allerlei gestolen ideeën, maar dat perfect naar zijn hand weet te zetten, ook al is hij naïef. De nodige dramatiek is ingebed in het verhaal en er komt nog een vervolg op dit eerste deel.

De vijftien songs op dit album vormen één verhaal en het is ronduit amusant om de verwijzingen naar gekende artiesten te merken, zowel in songtitels als in teksten als in muziek. Dit album is dan ook eerder een parodie, maar wel eentje dat gemaakt is met kennis van zaken en ronduit amusant en onderhoudend is. Het verhaal wordt gepresenteerd in ware Zappa stijl en dat is wel fijn. Tussen de songs brengt een zware stem je op de hoogte van wat er gaande is. We geven een voorbeeld van de algemene quizwaarde van dit album: ‘Dead Moon Rising’ verwijst natuurlijk naar Creedence Clearwater Revival met ‘Bad Moon Rising’, maar is muzikaal eerder ‘Jumpin’ Jack Flash’ van de Rolling Stones. En zo komen er nog verwijzingen naar o.a. Elvis Presley, Nick Cave, Masters Of Reality, Jimi Hendrix, Depeche Mode, Status Quo en ga zo maar verder. Op negen november startte de band een nieuwe concertreeks die hen tot midden 2014 uithuizig maakt. Vijfentwintig jaar maakt dit gezelschap al ‘stadion rock voor kleine zalen’ en dit zevende album is professioneel aangepakt als rockopera. Misschien geen metal, maar wel leuk entertainment dat bij velen onder ons een glimlach van oor tot oor zal veroorzaken. Meer moet dat niet zijn in deze verzuurde wereld!