Lamb Of God - As The Palaces Burn

Lamb Of God - As The Palaces Burn

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder

Ralph : Het Amerikaanse Lamb Of God brengt met "As The Palaces Burn” haar tweede album uit. Met als producer Devin Townsend (Strapping Youg Lad) en een gastoptreden van gitarist Chris Poland (ex-Megadeth), is de toon gelijk gezet en mag je als luisteraar wel iets verwachten.

Vooral diegenen die bekend zijn met het werk van Devin Townsend, de vele bands en projecten, zullen genieten van Lamb Of God. "As The Palaces Burn” is namelijk een extreem album. Snoeihard en ongepolijst. Vanaf opener "Ruin” tot en met het afsluitende "Vigil” wordt eigenlijk nauwelijks gas terug genomen. Heavy dubbele gitaarpartijen, goede breaks en bruut drumwerk. "Boot Scraper” vind moeiteloos een weg tussen de intensiteit van Mudvayne en het technische van Meshuggah. Dat is ook een beetje het hoekje waarin je Lamb Of God moet zoeken, alleen wel met de opmerking dat LOG veel meer klassieke thrash invloeden laat horen. Zo heeft "Purified” duidelijke Slayer trekjes. Ondanks al die vergelijkingen die ik hier maak is Lamb Of God wel degelijk een band met een heel eigen geluid en stijl. De broertjes Adler (drums en gitaar) voelen elkaar blind aan en vormen de solide basis, de interactie met de rest van de band doet de rest.

Townsend heeft gezorgd voor een rauwe productie, een heel puur geluid. Ook tekstueel heeft de band wel degelijk iets te melden en laat zich meer dan eens sociaal en politiek kritisch uit. Achtendertig minuten lang metal in zijn puurste vorm, dat lijkt wat kort, maar geloof me…..het voelt als een metal overdosis.

U kent ze wel, platen die gelijk een grote impact hebben; Machine Head's "Burn My Eyes en Pantera's "Vulgar Display Of Power” of Meshuggah's "Destroy Erase Improve”, klassiekers die iedere zichzelf respecterende fan van het heavy werk vroeg of laat in de kast heeft staan. Dat is nu precies het gevoel wat ik bij "As The Palaces Burn” van Lamb Of God krijg. Vroeg of laat staat ook deze CD bij velen in de kast.