Black Sabbath - Live Gathered In Their Masses

Label : Universal Music Group | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Winston : Na het wereldwijde en eclatante succes van het Black Sabbath comeback album ‘13’ en nog tijdens de net zo succesvolle wereldtournee kregen we nog net op tijd voor de feestdagen de live DVD ‘Gathered In Their Masses’ mee. Best bijzonder; nog in hetzelfde jaar een album en meteen een live DVD. De show in de Rod Laver Arena in Melbourne is opgenomen in het eerste gedeelte van de tour en ik was wat huiverig, want Ozzy Osbourne was in het eerste gedeelte qua zang niet echt bij de les. Dat wordt op een officieel document natuurlijk (zoals al jaren en bij elke band gebeurt) wel gladgestreken en dus is het optimaal genieten van de vele klassiekers en wat nieuwere nummers, waarvan ik de single ‘God Is Dead’ en ‘Methademic’ de betere van de gekozen vier vindt. Het podium is simpel doch fraai en net zoals ik in Amsterdam live mocht zien eind november is het overduidelijk dat er een echte band aan het werk is hier. Het is natuurlijk jammer van Bill Ward maar die sprong zelf van boord dus die moet niet zeiken. Tommy Clufetos vervangt hem met verve en mept minstens net zo hard als die ouwe brombeer. Iommi en Butler kunnen muzikaal lezen en schrijven met elkaar en laten de tand des tijds toe, uiteindelijk worden ze allemaal echte Engelse geezers, ouwe heren. Osbourne laat zichzelf nog wel eens cosmetisch behandelen en dat zie je soms een beetje. Zijn vertrouwde geschuifel, watergooien en volksmennerij is nog steeds leuk om te zien en het publiek reageert overal dankbaar en enthousiast. De DVD komt overigens nog met een CD waar elf nummers op staan, leuk voor in de auto. Een leuk souvenir, al denk ik dat dit nog niet het laatste zal zijn wat Black Sabbath in petto heeft. Wordt ongetwijfeld vervolgd.