Black Messiah - Heimweh

Black Messiah - Heimweh

Label : AFM Records | Archiveer onder black metal

Vera : Nog geen twee jaar is verstreken na ‘The Final Journey’ en we zijn verheugd dat we alweer een volgend album van Black Messiah van hoge kwaliteit kunnen bespreken. Intussen is er, vooral in thuisland Duitsland, druk getoerd. Men kon zelfs een onvergetelijke show op Wacken spelen vorige zomer. Geïnspireerd door deze mijlpaal in de geschiedenis van de band uit het Roergebied, schreef men acht nieuwe hymnen voor ‘Heimweh’. Ditmaal koos men geen concept om de grotendeels mythologische teksten aan op te hangen, maar men ging voor vrijheid en diversiteit in het songmateriaal. Toch blijken de songs langer (van zes tot acht minuten) en meer episch dan ooit te zijn. Daar houden we van en de hoge verwachtingen worden dan ook helemaal ingelost.

We zijn gewend dat Black Messiah vlotjes afwisselt tussen Engelse en Duitse teksten, maar op ‘Heimweh’ slaat de balans – zoals de titel al aangeeft – definitief door naar de Duitstalige kant. Enkel ‘In The Name Of Ancient Gods’ bezigt de Engelse taal. Daar is allerminst bezwaar tegen daar de ruwheid van de Duitse taal perfect aansluit bij de vocale capriolen van opper-Viking Zagan. Zijn vioolspel blijft een sterke troef voor de band en dit komt vooral in het tweede deel van dit album meer op de voorgrond.

Voorzien van enige esoterische vrouwenzang is ‘Symphonia Pagana’ een vrij lang intro met filmische allures, een uitstekende symfonische vrijgeleide naar wat komen gaat. In ‘In The Name Of Ancient Gods’ gaan onze Roer-Vikingen van start met potige pagan metal: een sappige grom van Zagan, enige black invloeden in het gitaarwerk en veel leadpartijen die nu eens door folk melodieën dan weer door klassieke heavy metal geïnspireerd zijn. Ondanks de ruwheid van de muziek is het erg aanstekelijk en opzwepend. Dan gaan we over in het Duits tijdens ‘Jötunheim’ dat de vioolpartijen naadloos laat overgaan in een gitaarsolo. Het begin doet me trouwens aan Iron Maiden denken, wat mijn eerder geschreven stelling staaft dat Black Messiah ook power/heavy metal fans zal aanspreken. De mannen houden van een geintje en gooien er plots ‘Wildsau’, een folky kroeglied tussen. De verhalende zang wordt opgevrolijkt met fluitjes. Dit is een perfect feestnummer (bekijk de videoclip!). Met gedecideerde riffs en ritmes, maar ook epische toetsen, wordt het krijgshaftig in ‘Edmund Von Ostanglien’. We horen hier de welbekende baritonstem van Markus ‘Mönch’ Wahlers als contrast met Zagan’s zwartgeblakerde krijs. De toegankelijke symfonische pagan metal wordt in ‘Nidhögg’ verrijkt met een vioolsolo. Het titelnummer ‘Heimweh’ springt meteen in het oog, want cello, plechtige cleane zang (Mönch), weemoedig fluitspel en een koor maken deze ‘ballade’ de verpersoonlijking van melancholie. Verrassend en prachtig! Tokkelende gitaren en synthesizers leiden het voortvarende ‘Die Quelle Der Weisheit’ in waar terug lekkere Viking metal bedreven wordt. Let op het geluid van een kraakhelder bronnetje en de knappe gitaarsolo! En zo heeft Black Messiah ook van dit zesde studioalbum een knaller gemaakt. Aanschaffen!