Ars Moriendi / Notre Amertume - Agonie D`un Ancien Monde

Label : Archaic Sound | Archiveer onder black metal

Release type: Split cd

Kevin : "De pijn van een oude wereld". Die titel belooft nogal wat als je het mij vraagt. Notre Amertume, de eerste band van de split, zet in ieder geval een zeer melancholische deprimerende sfeer neer met typisch Franse melodieën. Het doet me bij vlagen denken aan een ruigere versie van Alcest en ik denk dat voorgenoemde band ook zeker van invloed is geweest op het schrijfproces van de Bulgaarse heer Ivo Iliev, ook actief in Darkflight. De zang wordt gedaan door fransman Arsonist, die tevens de man is achter de andere band van deze split. De beste man krijst en kreunt alsof hij het leed van de wereld moet dragen. De muziek zweeft ergens tussen episch en melancholisch in en heeft een verhalend karakter. Galmende gitaren en kalme basloopjes werken samen om een desolate sfeer te scheppen. Het betreft hier duidelijk muziek die vanuit het hart is geschreven, muziek met gevoel. Notre Amertume kan mij in ieder geval bekoren.

Het solo project van Arsonist is Ars Moriendi. Op deze split presenteert hij ouder materiaal, wat ruwer en mijns inziens emotioneler is dan het latere werk. De zang is bezeten en gekweld, de gitaren klinken als schuurpapier en het geheel heeft een tamelijk underground geluid. Qua sfeer ligt het materiaal in het verlengde van Notre Amertume, maar met een groot verschil: Ivo Iliev is een betere muzikant vergeleken met Arsonist. Waar de melodieën van N.A. mij raken, doen de melodieën bij het eerste nummer van A.M. mij aanzienlijk minder. Het tweede nummer heeft meer een Burzum gevoel en dat pakt beter uit. De andere twee nummers blijven ergens tussen Burzum en Alcest in hangen maar om de een of andere reden weet A.M. mij niet bij de keel te grijpen.

N.A. is duidelijk de sterkere partij van deze split. Dit kleinood zal fans van Forgotten Tomb, Alcest, Lifelover en dergelijke wel bevallen maar is zeker geen verplichte kost.