Arch Enemy - Anthems Of Rebellion

Arch Enemy - Anthems Of Rebellion

Label : Century Media | Archiveer onder

Ralph : In 2002 sloeg "Wages Of Sin van het Zweedse Arch Enemy in als een bom, en dat was niet onterecht. Na een aantal platen in de marge, was daar opeens zangeres Angela Gossow te horen en een dergelijk bruut brullend vrouwtje hadden we sinds Sabina Claasen en haar Holy Moses niet meer gehoord. Tel daarbij het muzikale vakmanschap waar de plaat bol van stond, een geweldige produktie en het resultaat laat zich raden. Arch Enemy stond definitief op de kaart! Hooggespannen verwachtingen waren dan ook het gevolg en nu ligt de opvolger "Anthems Of Rebellion in de schappen.

De bezetting is gelukkig hetzelfde gebleven en dat betekent een vertrouwd beeld. Na een kort intro opent "Silent Wars het feestje van bruut geweld. Hakkende gitaren van de virtuoze broers Amott, een rete strakke ritmesectie (Erlandsson en D'Angelo) en de strot van mevrouw Gossow, zorgvuldig gearrangeerd tot geweldige metal songs. "We Will Rise en "Dead Eyes See No Future razen vrolijk door. Grootste verschil met voorganger "Wages Of Sin is wel dat de songs veel meer structuur hebben en de band meer volwassen en hechter klinkt. Het intensieve touren heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Chris Amott neemt nog wat "cleane vocalen voor zijn rekening, en ook is er dit keer meer gebruik gemaakt van toetsen, zonder ook maar enigszins aan kracht in te leveren. Sterker nog; het maakt de sound nog massiever en breder. "End Of The Line is daar een prachtig voorbeeld van. Tien volwaardige songs, een intro en twee korte instrumentaaltjes brengen bijna drie kwartier geluk in de metalminnende huiskamer, niet in de laatste plaats door de geweldige produktie van Andy Sneap. In tegenstelling tot "Wages was Sneap nu verantwoordelijk voor het hele traject en hij heeft zichzelf daarbij weer eens overtroffen. Het geheel klinkt vet, vol en agressief zonder dat je als luisteraar ook maar een moment denkt dat je iets mist. Samen met de subtiel verwerkte toetsen, maakt dat "Anthems Of Rebellion tot een zeer complete metal plaat.

Arch Enemy is uitgegroeid tot een hecht team. Vijf getalenteerde individuen die elkaar perfect aanvoelen en aanvullen. Samen met "coach Andy Sneap heeft het de wedstrijd met "Anthems of Rebellion dan ook met overmacht gewonnen en zet de band de concurrentie op achterstand.

Ik zou "Anthems of Rebellion graag met 100 punten belonen, maar ik ben bang dat deze band nog verder door zal groeien en 100 punten houden dan geen ruimte voor verbetering, vandaar onderstaande score. Het belooft een mooie nazomer te worden op de Nederlandse podia, want als je op een avond Nevermore en Arch Enemy kunt bekijken, schijnt het zonnetje volop en dat kan!

Nevermore + Arch Enemy: 26 sept, Podium Hardenberg. 30 sept, 013 Tilburg.