Apocalyptica & The MDR Symphony Orchestra - Live In Leipzig – Wagner Reloaded

Label : BMG | Archiveer onder different metal

Horst : Het begrip Apocalyptica hoef ik waarschijnlijk niemand meer uit te leggen, dus gaan we meteen over tot de kern van de zaak. In mei 2013 werd de 200e geboortedag van de Duitse componist Richard Wagner overal ter wereld herdacht. Ook de heren van Apocalyptica hebben wel wat met de muziek van deze begaafde componist, en al snel werd een idee “om er iets mee te doen” omgezet in een muzikaal en visueel spektakel waar de krasse knar zelf ook vrolijk van geworden zou zijn.

Het gezelschap toog aan het componeren, waarbij de basis lag in de werken van de grootmeester zelf, maar uitmondde in een zelfgeschreven cq. bewerkte hommage aan de alom erkende muzikale vernieuwer. In samenwerking met choreograaf Gregor Seyffert, die het dans en theater aspect van de show regelde, vloeide alles tezamen in een avondvullende voorstelling waarbij klassieke muziek, theater, ballet en metal elkaar op harmonieuze wijze wisten te vinden. Nee, dit is geen lichte kost, en ja, je moet zeker iets met zware klassieke muziek hebben. Maar mocht dat het geval zijn, en je kan naast het fenomeen Apocalyptica ook uit de voeten met Wagner, en wat heeft die man toch een geweldige muziek gecomponeerd (tip van de dag: check deze partituur maar even uit, dan weet je meteen wat HEAVY was in de negentiende eeuw), dan kan je deze live CD met gerust hart aanschaffen. De enige minpunten van de plaat: het betreft hier slechts een selectie van nummers uit het optreden, en van het hele visuele spektakel zie je natuurlijk geen moer. Het zal me daarom niks verbazen als over niet al te lange tijd de hele show integraal op Blu-Ray zal verschijnen. Zoals je hieronder kan zien zijn prachtige beelden namelijk allang al in de tas.