Various Artists - GWN Promo CD 2003

Various Artists - GWN Promo CD 2003

Label : Great White North Records | Archiveer onder

Dennis : BK 49 (Grind it!) is één van de meest interessantste bands op deze MP3 promo CD van het Canadese GWN Records. De band rondom ex-Assorted Heap leden Klaus Kessemeier (gitaar), Bernd Reiners (zang) en Obscenity drummer Marc-Andrée "Mucke” Dieken spelen een agressieve mix van thrash en death metal, een beetje in hetzelfde straatje als bands als Invocator, Slayer, Vader en de oude Pestilence. "Join The Dead” is hun tweede album en behoort zonder twijfel bij de sterkste thrash metal releases van Duitse bodem in jaren. Zulk vakmanschap is tegenwoordig zeldzaam in Duitsland, en ik kan dit schijfje dan ook van harte aanbevelen aan liefhebbers van thrash. Laten we hopen nog veel van deze band in de toekomst te mogen horen!

"The Studio Sessions - Discography” is een verzameling van al het materiaal dat de Canadese cult Grindcore/Crust formatie Dahmer (Grind it!) (RIP) ooit heeft opgenomen. Dahmer werd in 1995 opgericht en verdween zo'n vijf jaar later uit de scène. Met een bandnaam refererend aan de bekende homo seriemoordenaar Jeffrey Dahmer is het denk ik niet moeilijk te raden waarover de in het Frans en Engels gezongen teksten van deze band gaan. In totaal staan er 62 nummers op deze complete discografie en de muziek klinkt nog al, hoe kan het ook anders, recht-toe-recht-aan crusty. Al met al een leuke release voor de verzamelaars.

Wil je eens goed lachen of je buren eens flink irriteren, luister dan naar Divina Enema (GWN) uit Wit Rusland. "At The Conclave” en "Under Phoenix Phenomenon” zijn hun eerste twee albums en de band profileert zichzelf als een theatrale, extravagante heavy metal band. Als je het mij vraagt dan zijn deze heren grote fans van de Noorse band Arcturus. Vooral de stem van de zanger doet mij erg aan die van Garm denken, al klinkt hij dan wel net alsof hij net een dikke lul in zijn sluitspier heeft gehad. Een klein beetje hoger en een klein beetje vals. Alsof zijn stem op fastforward staat. Zo af en toe spelen de heren nog wel een aardige riff, maar door de nogal dunne productie worden deze vette stukken weer tenietgedaan. Erg jammer. Als je dan toch van theatrale extravaganza houdt, dan kun je gewoon beter bij "Constellation”, "Aspera Hiems Symfonia” of "La Masquerade Infernale” blijven, want Divina Enema is echt SLECHT!

Fuck the Facts (Grind it!) is weer herrie van een heel ander soort. Deze Canadezen mixen Grindcore met death metal en black metal maar slaan de plank geheel mis. Wat een saaie en ongeïnspireerde composities. Nou weet ik niet wat het doel van deze band was, maar als het herrie maken was, dan zijn ze erin geslaagd. De muziek heeft duidelijk geen structuur, blijft geen moment hangen en enkel en alleen het rustpuntje in "A few words for the end” is een punt van herkenning. Deze band doet er beter aan om nog eens een tijdje de oefenruimte in te gaan en daar over een jaar weer uit te komen met iets wat serieus te nemen is. Verder mag die dame achter de microfoon ook wel eens leren zingen, want zelfs Donald Duck klinkt nog interessanter.

Merlin (GWN), een vierkoppig gezelschap uit Rusland is al meer dan 10 jaar actief in de Russische death/thrash Metal scène. In het afgelopen decennium nam de band drie demo's op en twee volledige albums werden er in eigen beheer uitgebracht. Grind It! Heeft nu in afwachting van het derde volledige album "Brutal Construction” van Merlin de licentie voor de eerste twee albums voor de Noord-Amerikaanse markt in huis gehaald. Net als Fuck the Facts heeft Merlin een vocaliste, al zou je dat na een eerste luisterbeurt niet zeggen, wat een strot heeft dit manwijf! Het komt de laatste tijd steeds vaker voor dat vrouwen de deathgrunt voor hun rekening nemen, en als ik er zo over nadenk dan moet deze desbetreffende dame bij de eerste vrouwelijke grunters gezeten hebben. Tegenwoordig is het een steeds vertrouwder beeld op de podia, maar vroeger hadden we alleen maar Sabina Classen hehe. De muziek van Merlin is erg old school death/thrash georiënteerd, zoals ze dat eind jaren 80, begin jaren 90 deden. Zeker geen verkeerde shit als je het mij vraagt! Net voor ik deze release inleverde kreeg ik bericht dat de drummer van Merlin afgelopen 13 juli bij een auto ongeval om het leven is gekomen. Mijn condoleances naar de band.

Soulforge (GWN) is de meest melodieuze band van de zes bands op deze promo CD. De Göteborg sound is al lang niet meer alleen van Göteborg, dat bewijst dit vijftal uit Montreal. Soulforge klinkt als een Zweedse band geïnspireerd door bands als In Flames, Dark Tranquillity en At The Gates. Ironisch genoeg heette deze band voorheen Haunted, maar ik denk dat deze Canadezen hun naam snel veranderden toen voormalig At The Gates leden faam verwierven onder de naam "The Haunted”. Dat zou toch wel een beetje te opzichtig zijn geweest. Desalniettemin is Soulforge een zeer getalenteerde band en zet op "Duality” een stevige pot Canadees-Zweedse Metal neer. De nummers zijn goed gearrangeerd, hebben een duidelijk begin en einde en geschreven door vaardige muzikanten met oor voor detail. De vette riffs worden opgevuld met pakkende gitaarsolo's en aanvullende keyboardpartijen. De stemming van de muziek is nogal happy te noemen. Ik denk dat deze band een hele goede opener zou zijn voor een Noord-Amerikaanse tour van de Zweedse collegae. Een heel sterk debuut van deze Canadese band. NWOSDM-freaks beware!

Ik was nog niet bekend met het Great White North label en zijn sub-label Grind it!, maar ben na het beluisteren van deze 8 albums tellende promo CD een stuk wijzer geworden. Niet bij alle bands kan ik begrijpen waarom deze bands überhaupt bij het label zitten. Een release als Dahmer moet een label toch alleen maar geld kosten en laat staan dat Fuck the Facts, Merlin of Divina Enema enig commercieel succes zullen zijn. Soulforge en BK49 hebben denk ik het meeste potentieel en zijn weldegelijk interessante bands die het verdienen wat meer in de spotlights te staan. Dus in de gaten houden dat Soulforge en BK49!!