For My Pain... - Fallen

For My Pain... - Fallen

Label : Spinefarm | Archiveer onder

Aernout : September 2003. Het nieuwe issue van Lords of Metal is on line, en u leest deze review. Monoperspectivistische metalheads mogen stoppen met lezen. Zij dus die slechts houden van rammen, beuken, hakken, stampen, rossen, raggen, stouwen, pitten, screamen, grunten en het subtielere double bass werk. Uw goed recht, uiteraard, maar dan is deze plaat simpelweg niets voor u. Ook de mensen die geen makkelijk in het gehoor liggende, tegen rock aanleunende, uiterst toegankelijke metal kunnen verdragen hoeven hun ogen niet meer over deze regels te laten gaan. 'Fallen' is geen moeilijke plaat, maar wel een sterke plaat (die me me overigens een beetje aan Him doet denken), voor wie van het genre houdt.

We hebben het over de herfst van 1999. Altti Vetelsäinen en Petri Sankala (beide Eternal Tears of Sorrow) gooien een balletje op over een nieuw op te zetten, gothic-georiënteerd project. Als de bassist en drummer aan de verdere bezetting van de band denken, komen al snel namen van toetsenist Tuomas Holopainen (Nightwish) en gitarist Lauri Tuohimaa (Embraze / Maple Cross) naar voren. Het lijkt eenieder een goed idee, maar wegens grote drukte met de eigen bands wordt het idee geparkeerd tot later.

We schrijven 2002. Gitarist Olli-Pekka Törrö (Eternal Tears of Sorrow) en zanger Juha Kylmänen (RefleXion) worden door de overige vier overgehaald zich bij de band te voegen, en het all star team kan met de opnames beginnen van de nummers die grotendeels geschreven zijn door Olli-Pekka, Juha en Lauri, maar waarbij de complete band verantwoordelijk is voor de arrangementen. Jarmo Kylmänen (Scyron) is verantwoordelijk voor de drie andere nummers en de mannelijke achtergrond vocalen (samen met Lauri). De vrouwelijke stem wordt (op sublieme wijze en helaas maar in één nummer) vertolkt door Miriam Renvåg (Ram-Zet).

Het is juli 2003. Ik krijg een pakketje in de bus. Vier CD's. Eentje springt er meteen uit. Schitterend art work, professionele uitstraling, en als ik door het boekje blader, blijkt al snel dat we het hier over een band hebben die opgebouwd is uit het beste van het beste. For My Pain... heet het gezelschap. 'Fallen' heet de CD. Groot is mijn glimlach als ik het plaatje beluister.

Het nadeel van een plaat waar zoveel klasse vanaf druipt is dat het ook moeilijk is om van uitschieters te spreken. Toch denk ik dat het onrecht zou doen aan "Dancer in the Dark" om het hier niet te proberen. Al was het maar vanwege de werkelijk schitterende stem van Miriam Renvåg, die in dit nummer een duet met Juha aangaat (en de strijd in haar voordeel lijkt te beslechten). Helaas, helaas, driewerf helaas komt zij nergens op de CD zo prominent terug. Natuurlijk voorkomt For My Pain... hiermee dat ze klakkeloos naast bands als Nightwish, Within Temptation en met name in Nederland ook After Forever kan worden geplaatst, maar toch zou ik het niet erg hebben gevonden om meer Miriam te horen. Doordat Juha zijn stem afwisselend gebruikt, de muziek zeer gevarieerd is en soms toch zeker flirt met de wat ruigere metal, doordat For My Pain... bovendien zeker niet de zoveelste kloon van wat we al kennen is, is deze plaat zeer de moeite waard, en zal hij in ieder geval in mijn nederige stulpje regelmatig klinken. "Dancer in the Dark” zal even zo vaak een extra draaibeurt krijgen.