Brainstorm - Soul Temptation

Brainstorm - Soul Temptation

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Horst : De heren van het Duitse Brainstorm timmeren al een aantal jaren op niet onverdienstelijke manier aan de weg, en hebben recentelijk met 'Soul Temptation' een nieuw exemplaar aan hun verzameling releases toegevoegd. Maar schieten wij als consument zijnde wat op met deze wat op met deze Teutoonse expressie drift? Mwah, het is maar net waar je van houdt natuurlijk. Liefhebbers van het hardere werk in de death, black, thrash en industrial regionen zullen het verschijnen van deze plaat waarschijnlijk ter kennisgeving aan nemen, evenals de fijnbesnaarden van smaak die het liefst hun heil in AOR en prog rock zoeken.

Houden we over de grote middengroep van hard rock, heavy, power en prog metal enthousiastelingen. Kunnen die er dan wel iets mee? Ja, ik denk van wel. Brainstorm maakt namelijk een degelijk stukje muziek dat het midden houd tussen recht toe recht aan power metal van Duitse snit en het meer subtielere Amerikaans aandoende prog metal. Een soort kruising tussen Savatage en Powergod, zo U wilt.

Muzikaal gezien wijkt het allemaal niet zo gek veel af op wat de heren op de voorganger 'Metus Mortis' uitspookten. Goed gespeelde metal met interessante structuren, die de nodige aandacht van de luisteraar vergen. Wel klinkt het, mede door het gebruik van meer keyboards en een zanger die wat uitbundiger zingt, een stuk lichter dan 'Metus Mortis', die toch wel wat donkerder van aard was. Echt wereldschokkend kan ik het echter niet noemen, omdat er iets teveel leentje-buur wordt gespeeld bij de echte groten uit het vak (zoals Savatage dus), maar als je daar doorheen kijkt zal 'Soul Temptation' je waarschijnlijk prima bevallen.

Mocht je naar aanleiding van dit verhaal trouwens op zoek gaan naar deze plaat, probeer dan de digipack uitvoering te scoren. Dar zit namelijk een extra schijfje bij met daarop de bonustrack 'Amarillo' plus een live concert (op DVD uiteraard). En dat is voor een paar Euro meer toch weer mooi meegenomen.