A Perfect Circle - Three Sixty

A Perfect Circle - Three Sixty

Label : Universal Music Group | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Ook wij hebben A Perfect Circle altijd beschouwd als “die tweede band van Tool zanger Maynard James Keenan”. Onze excuses gaan uit naar gitarist Billy Howerdel, want hij vormt de muzikale ruggengraat van A Perfect Circle. Dat neemt niet weg dat je onvoorwaardelijk getroffen wordt door de beklijvende zangcapriolen van Maynard en alle songs tot stand kwamen in gezamenlijke sessies. A Perfect Circle bracht tussen 2000 en 2004 drie essentiële albums in het alternatieve rockgenre uit: de debuterende splinterbom ‘Mer De Noms’ (2000), het al even cruciale ‘Thirteenth Step’ (2003) en de actie om het Amerikaanse volk wakker te schudden om naar de stembus te gaan ‘Emotive’ (2004) met een aantal covers van uiteenlopende artiesten als John Lennon, Devo, Joni Mitchell en Nick Lowe. A Perfect Circle verkocht meer dan vijf miljoen albums wereldwijd.

De leden van deze supergroep kunnen zich dan ook even een pauze veroorloven, waarbij Maynard het voortreffelijke ’10,000 Days’ met Tool afleverde en met Puscifer een multimedia electro rock gezelschap uit de grond stampte en Billy Howerdel Ashes Divide in het leven riep. Het duurde tot 2010 eer A Perfect Circle nog enkele tours aankondigde en daar elk album een live bolwassing gaf. Daar kan je trouwens van genieten wanneer je de luxe boxset ‘A Perfect Circle Live: Featuring Stone And Echo’ aanschaft.

Wij zoemen echter in op de dubbele verzamel CD ‘Three Sixty’. Deze is chronologisch opgebouwd om op het tweede schijfje af te sluiten met enkele live opnamen. De vijf songs uit ‘Mer De Noms’ hebben als extraatje ‘Orestes’ van een Japanse editie en ‘Judith’ is natuurlijk opgedragen aan de moeder van Keenan. Songs uit het tweede album ‘Thirteenth Step’ vullen het schijfje aan, waarbij het lange ‘The Package’ als meest experimentele uit de bus komt. De tweede CD is een bonte verzameling klanken. De single ‘Passive’ uit het derde album ‘Emotive’ heeft die typische A Perfect Circle sound, terwijl ‘Counting Bodies’ met zijn veel langere titel en eigen brouwsel zeggingskracht mag pretenderen, maar muzikaal op zijn minst vreemd te noemen is. Het enige nieuwe nummer dat A Perfect Circle presenteert is ‘By And Down’ en dat is prachtig en smaakt naar meer, maar is een karige oogst na al die jaren, want tweede CD wordt opgevuld met live opnamen. Wie de band niet kent heeft hier een mooi (maar onvolledig) overzicht, maar mijn inziens zitten de leiders achter deze band al heel lang in een ander muzikaal universum, de spirit van de ware artiest gelijk, of te genieten van hun verworven kapitaal, dat is ook een mogelijkheid. Tool en A Perfect Circle blijven echter wel superieure grensverleggende bands met een niet te versmaden back catalogus.

Meer informatie