My Tin Apple  - The Crow’s Lullaby

My Tin Apple - The Crow’s Lullaby

Label : Fuel Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Afgaande louter op de hoes lijkt dit vrij zoetgevooisde gothic rock te zijn met een zwart luguber randje en dat blijkt het ook te zijn. Deze vijf Italianen hebben ‘The Crow’s Lullaby’ opgenomen in verschillende studio’s in hun land en zouden best kunnen scoren bij een mainstream publiek. Zo heftig is het namelijk allemaal niet en de dertien songs klokken allemaal af rond de drie minuten, zodat men een hele reeks singles kan uitgeven. Voor ‘I Have Seen A Lie’ is trouwens al een videoclip gemaakt en dit geeft ons een mooi beeld van de stijl.

Nochtans worden we door het beginnummer ‘The Crow’s Lullaby’, dat men tevens intro noemt, volledig op het verkeerde been gezet. Er weerklinkt een a capella wiegelied van een negerin, zo lijkt het wel. Maar met ‘Here’ en ‘Snow White’ komen we in de ware sprookjeswereld van My Tin Apple met breekbare, gevoelige zang van Gianluca Gabriele en veel toetsen, al horen we soms wat uitwaaierende gitaren op de achtergrond in ‘Snow White’. Ondanks twee gitaristen zijn het toch de synthesizers die veel ruimte krijgen in de songs. Gianluca gaat veel met smartelijke stem de hoogte in en de stijl komt in de buurt van Him, maar ik denk dat zij zelfs tegenwoordig hardere albums maken. De single is uptempo en aanstekelijk, maar veel van de songs zijn toch net een kaliber minder dan wat we in dit genre gewend zijn. De productie is vrij droog, zodat het synthetische geluid van de moderne toetsen een beetje prefab klinkt. Wanneer je geen bezwaar hebt tegen de zoete, soms klaaglijke vocale kwaliteiten van Gabriele, dan kan ‘The Crow’s Lullaby’ best een onschuldig album zijn om bij meerdere gelegenheden even te wentelen in liefdesverdriet en hartenpijn. Echt door aangegrepen worden we er echter niet door.