Sodom - One Night In Bangkok

Sodom - One Night In Bangkok

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Tormentor Erich : Het zijn mooie tijden voor de thrashers onder ons. Nog niet zo gek lang geleden meldde Nuclear Assault zich terug middels een smakelijke live cd. De vorige maand kwam Kreator met een sublieme live dubbellaar op de proppen en nu laat die andere band uit de Ruhrpott van zich horen: Sodom. Voor die paar mensen die niet weten wie Sodom is: In den beginne jaren tachtig brak een nieuwe genre in de wereld van de metal door: thrash metal . Deze rauwe, snelle, agressieve en brutale muziek werd in Europa ontwikkeld door verschillende bands die heden ten dage als grootvaders van het genre gezien mogen worden. Een van die bands is het Duitse Sodom. Sodom is een band volgens het motto "nimm es oder vergiss es of "du liebst sie oder du hasst sie (vrij vertaald: "take it or leave it en "of je vindt het goed of je vindt het vreselijk). Liefdevol noem ik Sodom dan ook wel eens de Motorhead van de thrash, de band doet n.l. al meer dan twintig jaar hun eigen ding, thrash metal maken in hun eigen recht toe recht aan stijl en daarbij vooral niet te veel van de bekende sound afwijken. Bovendien let Sodom op de fans. Veranderende stijlen en trends in de metal of niet, de nieuwe studio platen van Sodom volgen elkaar met behoorlijke regelmaat op, de optredens zijn ook niet schaars en met deze 'One Night In Bangkok' levert men alweer de derde live plaat af.

Op deze 'Bangkok' vinden we drientwintig tracks terug. Negen staan al op de vorige dubbellaar 'Marooned Live', maar dat mag de pret niet drukken. Sodom in de bezetting Tom Angelripper (bas en zang), Bernemann (gitaar) en Bobby Schottkowski (Drums) nemen je mee naar een zweterig hok ergens in het broeiende Bangkok en laten je daar in een flink tempo prima uitvoeringen horen van hun repertoire. Bijzonder positief hierbij zijn voor mij de werkelijk super uitvoeringen van enkele verloren gewaande klassiekers zoals 'Blasphemer', 'Sodomized' 'Witching Metal' of 'Ausgebombt'. Deze tracks zijn blauwdrukken voor elke thrash liefhebber, zeker in een live uitvoering zoals hier! Nieuwere songs zoals 'Among The Weirdcong', 'The Vice Of Killing', 'Tombstone' en 'The Enemy Inside' worden ook vol overgave en lekker strak ten gehore gebracht, en met enkele verplichte hits zoals 'Der Wachturm', 'Remember The Fallen', 'Napalm In The Morning' en natuurlijk 'Outbreak Of Evil' is het feest compleet. Sodom speelt alle songs enthousiast en zeer positief is de snelheid waarmee de eerder genoemde oude jaren tachtig krakers, maar ook de "standaard thrash granaten zoals 'Code Red' of 'Masquerade In Blood worden gebracht. Hulde.

Op persoonlijke titel moet ik helaas concluderen dat ik geen enkele track van hun 'Persecution Mania' tegenkom, en dat ik bijvoorbeeld ipv 'StalinHagel' en 'Ausgebombt' liever die andere klassieker 'Bombenhagel' in zijn geheel had gehoord. Bovendien vind ik 'The Saw Is The Law' ondertussen wel wat afgezaagd (ha ha) en ook met 'Die Stumme Ursel' heb ik het wel gehad. Maar anderzijds is het zeker voor ons Hollanders weer positief dat Angelripper zijn schlagers thuis in Gelsenkirchen heeft gelaten. Geen carnavalsliederen en geen 'Aber Bitte Mit Sahne' waarvan het origineel trouwens van Udo Jurgens is, maar dit terzijde. Nee, het eerbetoon aan Motorhead middels 'Ace Of Spades' en de voor mij onbekende cover 'Fuck The Police' zijn hier beter op z'n plaats.

Rest mij nog te vermelden dat het geluid gewoon goed is. Alles staat lekker hard en duidelijk in de mix, en dat schijnt gezien de omstandigheden daar een behoorlijke klus te zijn geweest. Let maar eens op hoe soms tijdens de aankondigingen (in het Engels) de instrumenten uitvallen en hoe Tom klinkt als hij niet zingt.

Zo, prima plaat, de liefhebbers kunnen naar de winkel. Nu Destruction nog!