Leaves’ Eyes - Symphonies Of The Night

Leaves’ Eyes - Symphonies Of The Night

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Leaves’ Eyes weet elk album een sterke en lichtjes andere identiteit te geven door binnen het gotische symfonische metal genre stug maar talentvol een eigen pad te kiezen. Na het folk gerichte ’Meredead’ had de band rond zang- (en veel meer) talenten Liv Kristine en Alexander Krull zin in een hardere aanpak, waarbij ook de symfonische arrangementen terug prominent aanwezig zijn. Een evolutie die we op het meest recente Atrocity album ’Okkult’ ook al met plezier vaststelden. Want Leaves’ Eyes, dat is natuurlijk buiten Kristine en eega Krull de voltallige Atrocity band als muzikanten met oudgediende Thorsten Bauer (ook bas) en de Nederlander Sam Van Der Meer voor het – ditmaal spetterend – gitaarwerk en Felix Born achter de drums.

Dit vijfde studioalbum van Leaves’ Eyes’ is een conceptalbum met als titel ‘Symphonies Of The Night’. Elf heldinnen uit historische boeken of legenden worden bezongen in een lied. Zo gaat ‘Symphony Of The Night’ bijvoorbeeld over de thriller van J. Sheridan Le Fanu, een boek uit 1871 over een lesbische vampier. We schreven het al eerder: aan elk album gaan studies en reflecties vooraf en Liv zingt ook ditmaal weer in verschillende talen al is dat op het eerste gehoor niet zo duidelijk. Natuurlijk is dit album weer tot stand gekomen in de Mastersound studio van Alexander Krull. We ontschepen voor deze muzikale reis terwijl de band al op Europese tournee is.

‘Hell To The Heavens’ is heel herkenbaar. Strijkers met toverachtige zang van Liv leidt naar een harder stuk waar gitaren mooi invallen en Alex zijn smakelijke grunt laat rollen. Het zwoel gezongen ‘Fading Earth’ wordt gevolgd door het mediumtempo en donkere ‘Maid Of Lorraine’ dat besloten wordt met een gebed. ‘Galswintha’ vertoont het meeste folk invloeden. Percussie, fluitjes en doedelzak verplaatsen ons in de hooglanden, maar later wordt dit nummer wel wilder. In zo goed als elk nummer zijn er heavy passages waar Alex ruw uitvalt met grunts. Het semi-titelnummer is bombastisch en dreigend, terwijl ‘Saint Ceclia’ heel sereen is met engelenzang, koren en ingetogen instrumentatie. Je zou het religieus kunnen noemen, maar met zo’n titel is dat niet verwonderlijk. Naar het oosten trekken we voor ‘Hymn To The Lone Sands’, met tokkelende gitaren en een wild vervolg waarin een knappe gitaarsolo passeert. Strijkers vormen de intro van ‘Angel And The Ghost’. De verhalende zang krijgt een echo van Alex en een opgejaagd gesproken stuk leidt naar een volgende gitaarsolo. Het contrast tussen de plechtige zang van Liv en de energie van brulboei Alex is eveneens sterk tijdens ‘Eleonore De Provence’, terwijl de gevoelige snaar geraakt wordt in ‘Nightshade’. In sluitstuk ‘Ophelia’ vallen de zware gitaren op, veel grunts, maar natuurlijk ook de lieftallige stem van onze frontvrouw. Kortom: geen enkele fan zal teleurgesteld zijn en dit is weer een topalbum in het genre.