Epica - Retrospect

Epica - Retrospect

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder gothic metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Melanie : Het mag ondertussen wel duidelijk zijn dat Nederland een van de grootste producenten is van de symfonische gothic metal. Bands als Within Temptation, After Forever, ReVamp, Delain, noem het maar op; wij hebben het. Natuurlijk hoort Epica ook hoog in dat rijtje thuis, gezien wat zij bereikt hebben in tien jaar vrij indrukwekkend is. Om hun tienjarig jubileum te vieren hebben ze afgelopen april opgetreden met dertig koppig koor en een veertig koppig orkest uit Hongarije.

Het dvd pakket bestaat uit zowel een live dvd, als “achter de schermen” materiaal. Ook staan er wat interviews op met de band. Om te beginnen met het live gedeelte, is het muzikaal een perfecte weerspiegeling van Epica, waar ze voor staan en wat ze kunnen. Visueel daarentegen valt het goor tegen. Niet alleen is het licht zo donker dat je dikwijls niet kan zien wie nou die vent met die lange haren is, maar ook kijk je regelmatig tegen een rug aan in plaats van het gezicht. De camera neemt rare hoeken aan, filmt het publiek op de meest oninteressante momenten en heeft meer overbelichting dan mijn slechte foto’s. Daarentegen verdelen ze wel de tijd onder de band en het koor; die dus ook regelmatig overbelicht in beeld is. Ook zijn er zo veel stroboscopen en flitsende rode “vuur” lichten dat iemand met epilepsie hier vanavond niet bij had moeten zijn. Niet alleen was deze avond een fotografische ramp, iets wat ik nooit zal vergeten, maar dit licht zorgt er ook voor dat er een stuk plezier van de dvd weg valt. De lichtshow was die avond vrij vermakelijk om te zien, maar zorgde voor moeilijkheden bij veel fotografen, en het is duidelijk dat de cameraploeg er ook niet zonder horten en stoten vanaf is gekomen.

Gelukkig voor ons is het muzikale gedeelte, iets wat toch wel vrij belangrijk is voor een band, wel van topkwaliteit. Het geluid is glashelder, en de balans tussen de band, het koor en Simone is perfect. Er is een goed aantal Epica nummers tegen een kleiner maar toch fatsoenlijk aantal muzikale en klassieke stukken. Tijdens nummers als ‘Presto’, ‘Battle Of The Heroes & Imperial March’ en de gehele klassieke medley van Epica nummers, komt het duidelijk naar voren hoe fantastisch de chemie tussen de mannen en het koor is. Ze vullen elkaar prachtig aan, en dat zorgt voor een spetterend optreden. Ook laat de Epica setlist weinig te wensen over; de bekendere nummers als ‘Cry For The Moon’ en ‘Design Your Universe’ staan een mooi contrast tegen het nieuwe ‘Retrospect’, die op deze dvd voor het eerst te horen zal zijn, buiten het concert om. Buiten de gebruikelijke Epica nummers, het koor en de band hebben we ook het genoegen om een paar nummers met Floor te bekijken; een prachtig samenspel. Ook komt ‘oud’ Epica nog de bühne op, want wat is nou een jubileum zonder de gehele band? Ad, Jeroen en Yves doen nog een keer mee. Daarna loopt de show ten einde, en binnen een paar nummers wordt Epica’s ‘Outrospect’ ingezet. Een prachtige outro, perfect geschikt als een episch einde op een tien jarig jubileum.

Dit optreden was een heerlijke avond, en dit is prachtig op dvd gezet. Op de lichten/camera falen na, heb ik weinig op dit deel aan te merken. Simone was deze avond goed bij stem, en de mannen waren fantastisch in hun element. Er waren genoeg visuele traktaties om de avond door te komen, zoals de meiden in hun doeken tijdens ‘Chasing The Dragon’. Ook het vuurwerk is een mooie aansluiting op de muziek. Het “behind the scenes” materiaal bestaat uit beelden wisselend tussen de fans die in de sneeuw wachten, het oefenen van materiaal (wat Isaac dus blijkbaar vergeten was), het klaarzetten van de merchandise, en het opbouwen van de zaal. De helft wordt opgenomen door interviews met de Ad, Yves en Jeroen; iets wat van mij niet had gehoeven. De mannen hebben naar mijn mening niet echt veel interessants te vertellen, en het neemt veel te veel ruimte in. Ik had liever nog wat meer voorbereidingen gezien.

Al met al is deze dvd een goede representatie van Epica’s eerste tien jaar. Oud en nieuw werk, een perfecte balans tussen iedereen op het podium, een kijkje achter de schermen en een knallend optreden. Een absolute must-have voor de Epica fan!