Vital Remains - Dechristianize

Vital Remains - Dechristianize

Label : Century Media | Archiveer onder

Monique : Vital Remains is terug, vier jaar na 'Dawn Of The Apocalyse'! Of misschien is het beter om te zeggen " een complete nieuwe Vital Remains is gearriveerd!. Er is nogal wat veranderd in de tussentijd maar uiteindelijk is er de volgende line-up uitgekomen: Tony lazaro (gitaar), Dave Suzuki (basgitaar, drums, gitaar) & 'boze dwerg met reusachtige stem' Glen Benton (zang). In deze line-up proberen de heren Vital Remains naar nieuwe brute hoogtes te brengen met het nieuwe album 'Dechristianize', een 9-track album dat traditionele metal, melodie and kracht brengt bijeengehouden (of gebracht) door Glen's bulderende stem en satanische teksten. Als je als band Glen B. inlijft neem je een risico. Voordelen (ik zal kort zijn en proberen mijn G.Benton-adoratie onder controle te houden): Glen heeft een van de beste stemmen (zo niet de beste stem) die de extreme metal ooit heeft voortgebracht. Maar het nadeel: Glen's stem bepaalt het geluid van de band en de muziek en als je niet uitkijkt neemt hij de hele band over.

Wat blijkt: Glen's stem is een prominente aanwezigheid op 'Dechristianize', maar niet storend aanwezig! Zijn bulderende geluid wordt in toom gehouden door de krachtige, langzame catchy riffs aan de ene kant en het brute dubbele basdrum geklop en drumgehak aan de andere kant. Het is een "heftig album, goed geluid, maarde composities missen een zekere samenhang. De nummers vliegen van snelle brute hakstukken naar melodisch, catchy and rustig en terug, maar daartussen zit niks. De muziek mist mid-tempo overgangen om het tot een soepel geheel te maken. Net wanneer de (relatief) rustige melodie zijn meeslepende kracht begint te etaleren gaat de knop om en is het hakken geblazen. Het geweld stopt al even onverwacht en valt terug tot een kabbelend stroompje. Deze schijnbaar onsamenhangende structuur maakt het moeilijk om lekker in de muziek te komen. Jammer, want dit album laat zeker wel een stukje kwaliteit zien.