Dungeon - A Rise To Power

Dungeon - A Rise To Power

Label : Limb Music | Archiveer onder

Horst : Op de één of andere manier wil het in een toch erg westers georiënteerd land als Australië niet echt lukken met metal bands. Waar een klein kutlandje als Nederland bijvoorbeeld een internationale marktleider is op het gebied van brute death metal, Scandinavië hoge ogen gooit met de Gothenburg stijl, de USA en Duitsland traditioneel de betere speed/thrash en power metal in de aanbieding hebben blijft het in Austalië echter stil. Gut ja, ze hebben AC/DC en Rose Tattoo, maar kan er iemand zo uit zijn blote hoofd nog eens drie bekende metal of hard rock bands uit kangoeroeland opnoemen? Nope, tot voor kort associeerde ook ik dit continent muzikaal gezien alleen maar met voornoemde gezelschappen, en uiteraard de zusjes Minogue. Maar dat laatste is natuurlijk niet echt een aanbeveling, edoch wel lekker.

Maar wellicht gaat er nu een keer verandering in komen, want uit het land van onze tegenvoeters komt een combo genaamd Dungeon. Wie? Inderdaad, deze band was mij ook volslagen onbekend. Ze hebben in het verleden wel twee CD's gemaakt ('Demolition' en 'Resurrection'), maar die zijn alleen in Japan en Australië uitgebracht. Dit jaar echter vond de band onderdak bij het Duitse LMP label, met als gevolg dat de nieuwe plaat 'A Rise To Power' ook normaal in Europa te krijgen is. Maar moeten we daar nu blij mee zijn?

Op deze vraag past slechts een volmondig ja! En weet je waarom? Omdat ik sinds jaren niet meer zo een lekkere heavy metal plaat uit Australië gehoord heb. Dungeon maakt namelijk metal in hetzelfde straatje als HammerFall, Helloween, Gamma Ray, Edguy en aanverwanten: lekker snel, veel double-bass, vette riffs, veel solo's en uitstekende zang (inclusief prima koortjes). Maar wat misschien wel het belangrijkste is, de band doet in geen enkel opzicht onder voor de genoemde voorbeelden. De heren zijn er in geslaagd een aantal prima metal nummers te schrijven die van kop tot staart blijven boeien, en vooral met snelle rakkers als 'A Rise To Power', 'Insanity's Fall', 'Stormchaser', 'Where Madness Hides' en 'Traumatised' is het gewoon genieten geblazen. Uiteraard staan er ook nog wat minder heftige nummers op, en zelfs een soort instrumentale ballad ('Life Is Black'), maar die klinken allemaal best okay, dus kunnen de pret niet drukken. Om de boel op ludieke wijze af te sluiten staat er ook nog een verborgen track op de CD, in dit geval een leuke uitvoering van de Queensrÿche classic 'Queen Of The Reich'.

Het enige nadeel wat er aan deze CD kleeft is eigenlijk een gebrek aan originele ideeën. Nogmaals, de nummers zijn stuk voor stuk uitstekend om aan te horen, maar toch hoor je hier en daar riffjes, loopjes en ideetjes die je gewoon te bekend voorkomen. Maar goed, binnen een stijl waarin in principe alles al gedaan is, is dat nu eenmaal onvermijdelijk, dus is het zaak om met goede nummers te komen en gewoon excelleren in muzikaal vakmanschap en zangkunsten. En dat is deze jongens met 'A Rise To Power' prima gelukt. Lijkt me eem prima bandje voor Wacken Open Air.