Izegrim - Congress Of The Insane

Izegrim - Congress Of The Insane

Label : Listenable | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Izegrim heb ik min of meer vanaf het begin van hun carrière gevolgd, althans alvorens het debuut ‘Guidelines To Genocide’ (2002) verscheen, en ik heb de band alleen maar zien groeien. Met elk album heeft de band een voorsprong gemaakt en heeft door de jaren heen zeker een eigen geluid ontwikkeld. De vierde langspeler, ‘Congress Of The Insane’, is geen uitzondering.

Wat de dame en heren van Izegrim op dit album laten horen is wederom zware, maar tegelijkertijd melodieuze, technische death/thrash van de bovenste plank. Sterker nog, met ‘Congress Of The Insane’ heeft de band haar meest complete werk tot nu toe afgeleverd. De riffs zijn aanstekelijker, spannender en pakkender dan ooit, en bassist/zangeres Marloes klinkt nog bozer en smeriger dan voorheen en maakt meer indruk dan de meeste mannelijke collegae. De nummers (en vooral de breaks) klinken beter doordacht en zijn daarnaast nog afwisselender. Er is voldoende ruimte voor tempowisselingen en melodie, zonder dat dit ten koste gaat va de agressie en intensiteit. Daarmee zorgen de dame en heren er voor dat je aandacht niet snel verslapt en houden je constant bij de les. De vergelijking met bands zoals Grave, Bolt Thrower, Arch Enemy, Holy Moses, Legion Of The Damned en consoorten is hier niet onvermijdelijk, maar zoals gezegd heeft Izegrim zeker een eigen geluid ontwikkeld, wat naast de vocalen van Marloes zeker ook door de herkenbare gitaarmelodieën en melodieuze soleerwerk komt.

De productie is eveneens zwaar, helder en hedendaags, maar heeft tegelijkertijd een ouderwetse charme over zich, en tot slot zorgt het mooie coverartwork voor de finishing touch. Fans van zware, thrashy death metal kunnen ‘Cogress Of The Insane’ gerust in huis halen. Luistertips: ‘Endless Strife’, ‘Unchallenged Dominance’, ‘Modern Day Freak’ en ‘Manifest Of A Megalomaniac’, met vocale gastbijdrage van Sabina Classen (Holy Moses)! Al moet ik er bijzeggen dat de rest van de nummers daar zeker niet aan onder doen.